Toimintaan motivoitumisen arviointimenetelmä (VQ) ja nuori mielenterveyskuntoutuja : asiakasesimerkki suomalaiseen käsikirjaan
Haunia, Lotta; Honkanen, Salla-Mari (2015)
Haunia, Lotta
Honkanen, Salla-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127653
Tiivistelmä
Arviointi on olennainen osa suomalaista toimintaterapiaa. Opinnäytetyömme on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun johtamaa toimintaan motivoitumisen arviointimenetelmän (the Volitional Questionnaire, VQ) suomalaisen käsikirjan kehittämishanketta. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää asiakasesimerkki, joka tekisi menetelmän käyttöönotosta helpompaa suomalaisille toimintaterapeuteille. VQ:lla pyritään saamaan havainnoimalla tietoa asiakkaan tahdon ilmaisusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. VQ pohjautuu inhimillisen toiminnan malliin ja erityisesti sen tahto-käsitteeseen. Inhimillisen toiminnan malli on esitelty opinnäytetyömme teoriaosuudessa. Koska asiakasesimerkkimme päähenkilöksi valikoitui nuori mielenterveyskuntoutuja, on teoriaa peilattu nuorten kehityspsykologiaan.
Asiakasesimerkin muodostamisessa kolme merkittävää osaa olivat sisältörunko, ryhmäkeskustelun havainnoinnista saatu aineisto ja teemahaastattelu. Näiden synteesiprosessin tulos oli asiakasesimerkki. Syksyllä 2014 Metropolia Ammattikorkeakoulutuksessa järjestettiin VQ-käyttäjäkoulutus, johon osallistui työelämässä olevia toimintaterapeutteja. Koulutuksen aikana tehdyistä havainnoista keräsimme osan tutkimuksemme kvalitatiivisesta aineistosta. Yhteistyökumppaniksemme lupautui Länsi-Uudenmaan sairaanhoitopiirin Tammiharjun sairaalan toimintaterapeutti Mirjami Pesonen. Käyttäjäkoulutuksesta keräämämme aineisto jäsentyi yhteistyökumppanimme teemahaastattelun kautta. Havainnoinnista ja haastattelusta saatu aineisto koottiin asiakasesimerkiksi aiempien opinnäytetöiden pohjalta rakennettuun sisältörunkoon.
Asiakasesimerkkimme kuvaa VQ-arviointimenetelmän merkitystä ja hyödyntämistä nuoren mielenterveyskuntoutujan toimintaterapiaprosessissa. Se vastaa havainnointiaineistosta nousseisiin käsikirjan käyttöön liittyviin ongelmakohtiin osana narratiivia. Näiden ongelmakohtien lisäksi asiakasesimerkki tuo esiin VQ:n hyödyntämisen terapiavälineenä, jatkokuntoutuksen tavoitteiden asettamisessa ja lausunnossa sekä jatkosuositusten laatimisessa. Opinnäytetyöprosessin tuotoksena tehty asiakasesimerkki tullaan mahdollisesti julkaisemaan syksyllä 2015 ilmestyvässä suomalaisessa VQ-käsikirjassa.
Asiakasesimerkin muodostamisessa kolme merkittävää osaa olivat sisältörunko, ryhmäkeskustelun havainnoinnista saatu aineisto ja teemahaastattelu. Näiden synteesiprosessin tulos oli asiakasesimerkki. Syksyllä 2014 Metropolia Ammattikorkeakoulutuksessa järjestettiin VQ-käyttäjäkoulutus, johon osallistui työelämässä olevia toimintaterapeutteja. Koulutuksen aikana tehdyistä havainnoista keräsimme osan tutkimuksemme kvalitatiivisesta aineistosta. Yhteistyökumppaniksemme lupautui Länsi-Uudenmaan sairaanhoitopiirin Tammiharjun sairaalan toimintaterapeutti Mirjami Pesonen. Käyttäjäkoulutuksesta keräämämme aineisto jäsentyi yhteistyökumppanimme teemahaastattelun kautta. Havainnoinnista ja haastattelusta saatu aineisto koottiin asiakasesimerkiksi aiempien opinnäytetöiden pohjalta rakennettuun sisältörunkoon.
Asiakasesimerkkimme kuvaa VQ-arviointimenetelmän merkitystä ja hyödyntämistä nuoren mielenterveyskuntoutujan toimintaterapiaprosessissa. Se vastaa havainnointiaineistosta nousseisiin käsikirjan käyttöön liittyviin ongelmakohtiin osana narratiivia. Näiden ongelmakohtien lisäksi asiakasesimerkki tuo esiin VQ:n hyödyntämisen terapiavälineenä, jatkokuntoutuksen tavoitteiden asettamisessa ja lausunnossa sekä jatkosuositusten laatimisessa. Opinnäytetyöprosessin tuotoksena tehty asiakasesimerkki tullaan mahdollisesti julkaisemaan syksyllä 2015 ilmestyvässä suomalaisessa VQ-käsikirjassa.