Kirurgisen potilaan hoitoprosessi eturauhassyöpää sairastavan potilaan kokemana
Moilanen, Enni; Pikajago, Laura; Ämmälä, Hanna (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Moilanen, Enni
Pikajago, Laura
Ämmälä, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127650
Tiivistelmä
Työ toteutettiin opinnäytetyöyhteistyönä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) kanssa. Tämän työn tarkoituksena oli kuvailla eturauhassyöpää sairastavan kokemuksia kirurgisesta hoitoprosessista. Tavoitteena on saadun tiedon avulla kehittää eturauhassyöpäpotilaan hoitoa.
Aineisto kerättiin maaliskuussa 2015 yksilöhaastatteluina. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelulla. Haastattelun teemana oli, mitkä ovat eturauhassyöpäpotilaiden kokemukset hoidosta. Haastatteluihin osallistui kolme robottiavusteisella tähystysleikkauksella (RALP) leikattua eturauhassyöpää sairastavaa potilasta. Aineisto analysoitiin soveltamalla aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Haastateltavat olivat suurimmilta osin tyytyväisiä RALP-hoitoprosessiin. Haastatteluista nousi esiin ennen sairaalassa oloa päätöksentekoon, tiedonsaantiin ja hoidon sujuvuuteen liittyviä kokemuksia. Sairaalassaolon aikana kokemukset liittyivät sairaalaympäristöön, ammattihenkilöihin, lääkehoitoon, potilasohjaukseen sekä kotiutumiseen. Sairaalassaolon jälkeen haastatteluista nousi ilmi kokemuksia selviytymiskeinoista, leikkaushaavojen komplikaatioista, tukiverkostosta sekä kuntoutumisesta. Tiedonsaannissa ja potilasohjauksessa oli puutteita hoidon eri vaiheissa. Erikoissairaanhoidosta alkaen hoito on ollut sujuvaa ja suhteellisen nopeaa. Hoitovaihtoehdoista saatiin tietoa asiantuntijoilta, mutta varsinaista konkreettista tietoa leikkauksesta potilaat olivat joutuneet itse hakemaan. Eniten leikkauspäätökseen vaikuttivat tuttavien kokemukset RALP-leikkauksesta.
Potilaiden tarvitsema ohjaus on vielä hoitoprosessissa puutteellista, eikä ole linjassa lyhyen hoitoajan kanssa. Jatkossa tulisi kiinnittää huomiota ennen leikkausta tapahtuvaan ohjaukseen sekä asioiden kertaukseen ennen kotiutusta. Potilaille voisi kehittää potilasohjeen, joka selittäisi havainnollistamalla kuvilla ja tekstillä hoidon vaiheet. Tämä selventäisi potilaille epäselväksi jääviä asioita, kuten esimerkiksi tietoa itse leikkauksesta sekä katetrin kanssa toimimisesta.
Aineisto kerättiin maaliskuussa 2015 yksilöhaastatteluina. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelulla. Haastattelun teemana oli, mitkä ovat eturauhassyöpäpotilaiden kokemukset hoidosta. Haastatteluihin osallistui kolme robottiavusteisella tähystysleikkauksella (RALP) leikattua eturauhassyöpää sairastavaa potilasta. Aineisto analysoitiin soveltamalla aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Haastateltavat olivat suurimmilta osin tyytyväisiä RALP-hoitoprosessiin. Haastatteluista nousi esiin ennen sairaalassa oloa päätöksentekoon, tiedonsaantiin ja hoidon sujuvuuteen liittyviä kokemuksia. Sairaalassaolon aikana kokemukset liittyivät sairaalaympäristöön, ammattihenkilöihin, lääkehoitoon, potilasohjaukseen sekä kotiutumiseen. Sairaalassaolon jälkeen haastatteluista nousi ilmi kokemuksia selviytymiskeinoista, leikkaushaavojen komplikaatioista, tukiverkostosta sekä kuntoutumisesta. Tiedonsaannissa ja potilasohjauksessa oli puutteita hoidon eri vaiheissa. Erikoissairaanhoidosta alkaen hoito on ollut sujuvaa ja suhteellisen nopeaa. Hoitovaihtoehdoista saatiin tietoa asiantuntijoilta, mutta varsinaista konkreettista tietoa leikkauksesta potilaat olivat joutuneet itse hakemaan. Eniten leikkauspäätökseen vaikuttivat tuttavien kokemukset RALP-leikkauksesta.
Potilaiden tarvitsema ohjaus on vielä hoitoprosessissa puutteellista, eikä ole linjassa lyhyen hoitoajan kanssa. Jatkossa tulisi kiinnittää huomiota ennen leikkausta tapahtuvaan ohjaukseen sekä asioiden kertaukseen ennen kotiutusta. Potilaille voisi kehittää potilasohjeen, joka selittäisi havainnollistamalla kuvilla ja tekstillä hoidon vaiheet. Tämä selventäisi potilaille epäselväksi jääviä asioita, kuten esimerkiksi tietoa itse leikkauksesta sekä katetrin kanssa toimimisesta.