Autismin kirjo ja itsenäinen päätöksenteko : ryhmäkokonaisuuden pilotointi Autismisäätiölle
Julin, Jenni; Korimäki, Ilona (2015)
Julin, Jenni
Korimäki, Ilona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137797
Tiivistelmä
Autismin kirjon henkilöiden itsenäinen päätöksenteko ei toteudu kaikissa tapauksissa niin hyvin kuin olisi mahdollista. Riittävällä lähiympäristön tuella, keinoilla ja harjoituksella autismin kirjon henkilö voisi osallistua enemmänkin omaa elämäänsä koskeviin päätöksiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on nostaa esiin autismin kirjon henkilöiden oikeutta itsenäiseen päätöksentekoon ja heidän osallisuuttaan omaan elämäänsä.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Autismisäätiön Vallilan valmennuskeskuksen kanssa. Valmennuskeskuksella toteutettiin pilotointina ryhmäkokonaisuus, jonka aiheena oli itsenäinen päätöksenteko ja siihen liittyvät arkiset teemat, jotka oli mietitty yhdessä asiakkaiden kanssa. Ryhmäkokonaisuudessa hyödynnettiin toiminnallisia menetelmiä, kuvia ja erilaisia harjoituksia, joiden vaikuttavuutta ja hyödynnettävyyttä asiakkaiden arkeen tarkasteltiin koko ryhmäkokonaisuuden ajan. Ryhmäkokonaisuuden myötä Autismisäätiö sai käyttöönsä materiaalipaketin tulevia ryhmätoteutuksia varten. Ryhmäkokonaisuutta arvioitiin aktivoivan osallistuvan havainnoinnin, ryhmähaastattelun, diskurssin eli keskustelun, palautteen ja kyselylomakkeen avulla.
Asiakkaiden tärkeiksi nostamia itsenäiseen päätöksentekoon liittyviä teemoja olivat oman mielipiteen ilmaiseminen, vaihtoehdoista valitseminen, syy-seuraussuhde ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyvät päätöksenteot. Itsenäisen päätöksenteon teemoja käsiteltiin ryhmässä arkisten asioiden kautta, jotta asiakkaiden ymmärrys käsitellyistä aiheista oli mahdollisimman suuri. Ryhmätoteutuksessa korostui suunnitelman joustavuus ja totetuksessa otettiin huomioon asiakkaiden merkityksellisiksi kokemat asiat.
Opinnäytetyön tärkeimpänä havaintona on se, että itsenäisen päätöksenteon teeman harjoittelua tukisi ryhmän jäsenten arkiympäristöjen, esimerkiksi perheen ja asumisyksikön työntekijöiden, osallistaminen harjoitteluun. Itsenäisen päätöksenteon täysipainoinen harjoittelu vaatisi sen, että kaikki ympäristöt osallistuisivat siihen ja tukisivat henkilöä tekemään päätöksiä. Itsenäisen päätöksenteon teemaan liittyvää harjoittelua voitaisiin tehdä myös muiden asiakasryhmien kanssa, esimerkiksi kehitysvammaiset ja psykiatriset asiakkaat.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Autismisäätiön Vallilan valmennuskeskuksen kanssa. Valmennuskeskuksella toteutettiin pilotointina ryhmäkokonaisuus, jonka aiheena oli itsenäinen päätöksenteko ja siihen liittyvät arkiset teemat, jotka oli mietitty yhdessä asiakkaiden kanssa. Ryhmäkokonaisuudessa hyödynnettiin toiminnallisia menetelmiä, kuvia ja erilaisia harjoituksia, joiden vaikuttavuutta ja hyödynnettävyyttä asiakkaiden arkeen tarkasteltiin koko ryhmäkokonaisuuden ajan. Ryhmäkokonaisuuden myötä Autismisäätiö sai käyttöönsä materiaalipaketin tulevia ryhmätoteutuksia varten. Ryhmäkokonaisuutta arvioitiin aktivoivan osallistuvan havainnoinnin, ryhmähaastattelun, diskurssin eli keskustelun, palautteen ja kyselylomakkeen avulla.
Asiakkaiden tärkeiksi nostamia itsenäiseen päätöksentekoon liittyviä teemoja olivat oman mielipiteen ilmaiseminen, vaihtoehdoista valitseminen, syy-seuraussuhde ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyvät päätöksenteot. Itsenäisen päätöksenteon teemoja käsiteltiin ryhmässä arkisten asioiden kautta, jotta asiakkaiden ymmärrys käsitellyistä aiheista oli mahdollisimman suuri. Ryhmätoteutuksessa korostui suunnitelman joustavuus ja totetuksessa otettiin huomioon asiakkaiden merkityksellisiksi kokemat asiat.
Opinnäytetyön tärkeimpänä havaintona on se, että itsenäisen päätöksenteon teeman harjoittelua tukisi ryhmän jäsenten arkiympäristöjen, esimerkiksi perheen ja asumisyksikön työntekijöiden, osallistaminen harjoitteluun. Itsenäisen päätöksenteon täysipainoinen harjoittelu vaatisi sen, että kaikki ympäristöt osallistuisivat siihen ja tukisivat henkilöä tekemään päätöksiä. Itsenäisen päätöksenteon teemaan liittyvää harjoittelua voitaisiin tehdä myös muiden asiakasryhmien kanssa, esimerkiksi kehitysvammaiset ja psykiatriset asiakkaat.