Markkinoinnin kehittämissuunnitelma Team Place Oy:lle
Lindqvist, Oona (2015)
Lindqvist, Oona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127563
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on kehittää Team Place Oy:n markkinointia luomalla yritykselle suunnitelma käytettävistä kanavista, medioista ja asiakassuhdemarkkinoinnista. Lisäksi suunnitelman yhteydessä selvitetään asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tuotteisiin, palveluun ja viestintään. Työn lähtökohtana on yhteistyöyrityksen tarve asiakastyytyväisyyden selvittämiselle sekä markkinoinnin parantamiselle. Yhteistyöyritys Team Place Oy on suomalainen urheiluvaatevalmistaja, joka tekee vaatteita urheiluseuroille ja –joukkueille erityisesti luisteluun, voimisteluun ja cheerleadingiin. Työssä tutustutaan tarkemmin yrityksen toimintaan, kohderyhmään ja yrityksen sijoittumiseen markkinoilla sekä tämän vaikutuksesta markkinointiin. Työssä teen yrityksen käyttöön suosituksen markkinoinnissa käytettävistä toimenpiteistä ja Team Place Oy:lle sopivista kanavista ja asiakassuhdemarkkinoinnista.
Suunnitelman pohjana käytetään markkinoinnin teoriaa asiakkaan kokemasta arvosta, medioista ja asiakassuhdemarkkinoinnista sekä markkinoinnin suunnittelusta. Työssä käyn läpi 4P-markkinointimixin perusteet sekä integroidun markkinointiviestinnän osa-alueet. Tämän lisäksi esittelen perinteisiä ja digitaalisia medioita, sekä niiden vaikutusta toisiinsa. Suunnitelma pohjautuu myös yrityksen asiakkaille tehtyjen kyselytutkimusten tuloksiin. Kyselyjen tutkimusongelmana on, miten asiakkaat näkevät yrityksen ja minkälaisella markkinoinnilla asiakkaiden kokemaa arvoa voisi kehittää. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, missä muodossa ja mitä kanavia käyttäen asiakkaat toivoisivat yrityksen lähestyvän heitä. Tutkimustulosten pohjalta suunnitelmassa painotetaan asiakkaiden toiveita markkinoinnissa ja viestinnässä.
Työn tavoitteet saavutettiin, ja tutkimustulosten vastauksia pystyttiin käyttämään markkinoinnin suunnittelun pohjana. Tutkimustulosten ja kirjallisen teorian avulla luotiin yritykselle sopiva tiivis suunnitelma markkinoinnin kehittämiseksi. Tutkimustuloksia on jatkossa mahdollista analysoida tarkemmin ja niitä voidaan käyttää myös palvelun, laadun ja tuotevalikoiman kehittämiseen yrityksen toimesta.
Suunnitelman pohjana käytetään markkinoinnin teoriaa asiakkaan kokemasta arvosta, medioista ja asiakassuhdemarkkinoinnista sekä markkinoinnin suunnittelusta. Työssä käyn läpi 4P-markkinointimixin perusteet sekä integroidun markkinointiviestinnän osa-alueet. Tämän lisäksi esittelen perinteisiä ja digitaalisia medioita, sekä niiden vaikutusta toisiinsa. Suunnitelma pohjautuu myös yrityksen asiakkaille tehtyjen kyselytutkimusten tuloksiin. Kyselyjen tutkimusongelmana on, miten asiakkaat näkevät yrityksen ja minkälaisella markkinoinnilla asiakkaiden kokemaa arvoa voisi kehittää. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, missä muodossa ja mitä kanavia käyttäen asiakkaat toivoisivat yrityksen lähestyvän heitä. Tutkimustulosten pohjalta suunnitelmassa painotetaan asiakkaiden toiveita markkinoinnissa ja viestinnässä.
Työn tavoitteet saavutettiin, ja tutkimustulosten vastauksia pystyttiin käyttämään markkinoinnin suunnittelun pohjana. Tutkimustulosten ja kirjallisen teorian avulla luotiin yritykselle sopiva tiivis suunnitelma markkinoinnin kehittämiseksi. Tutkimustuloksia on jatkossa mahdollista analysoida tarkemmin ja niitä voidaan käyttää myös palvelun, laadun ja tuotevalikoiman kehittämiseen yrityksen toimesta.