Mielenterveyshoitotyön opetusvälineiden kehittäminen sairaanhoitajakoulutukseen : psykoosipeli
Pentikäinen, Marika (2015)
Pentikäinen, Marika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137816
Tiivistelmä
Sairaanhoitajakoulutuksessa keskeisenä haasteena on mielenterveys- ja päihdehoitotyön opetuksen kehittäminen ja osaamisen vahvistaminen. Psyykkisesti sairastuneen potilaan hoitotyössä sairaanhoitajaopiskelijat tarvitsevat hyviä vuorovaikutustaitoja ja vahvaa käytännön osaamista. Opetuksellisissa peleissä opiskelija oppii kokemalla ja saa oppimiskokemuksen harjoitustilanteen myötä. Pelaamalla opiskelija toimii vuorovaikutuksellisessa yhteydessä oppimansa tiedon ja muiden pelaajien kanssa.
Tämän opinnäytetyön aihe oli mielenterveyshoitotyön opetusvälineiden kehittäminen sairaanhoitajakoulutukseen. Opinnäytetyö oli osa Metropolia Ammattikorkeakoulun mielenterveyshoitotyön opetuksen kehittämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Metropolian Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutukseen mielenterveyshoitotyön opetusmetodiksi toiminnallinen psykoosipeli. Psykoosipelin tavoitteena oli tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrystä ja tietämystä psyykkisesti sairastuneen potilaan hoitamisessa ja kohtaamisessa. Opinnäytyön tavoitteena oli tarkastella mielenterveyshoitotyötä psykoosipelin kysymyskorttien aihealueiden kautta sekä kehittää kysymyskortteja ja pelilautaa sekä sisällöllisesti että visuaalisesti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka sisälsi kirjallisen opinnäytetyöraportin ja tuotteen eli psykoosipelin kysymyskortteineen. Psykoosipeli oli kehitetty hyödyntämällä keräämää tietoperustaa psykoosista, skitsofreniasta ja kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Kysymyskorttien aihealueet koostuvat vuorovaikutuksesta, eettisistä pohdintatehtävistä, kliinisistä tiedoista ja taidoista sekä lääkehoidosta ja lääkelaskuista.
Työn tuloksena muodostui pelilauta ja kysymyskortit. Peliä tullaan käyttämään mielenterveyshoitotyön opetuksessa sairaanhoitajaopiskelijoille. Psykoosipelin mahdolliset jatkokehittämisehdotukset ovat suunnitella sairaanhoitajaopiskelijoille internetsovellus. Sovellus tarjoaisi opiskelijoille mahdollisuuden tutustua alustavasti mielenterveyshoitotyön ajantasalla oleviin kysymyksiin sekä laboraatiotuntien ohessa hyödyntää psykoosipeliä kerättyjen teoriatietojen ylläpitämiseen. Internetsovellus ei kuitenkaan mahdollista sellaista vuorovaikutuksellista yhteyttä opiskelijoiden välille mikä psykoosipelissä muodostuu luonnostaan ja on yksi tärkeimmistä elementeistä koko psykoosipelissä
Tämän opinnäytetyön aihe oli mielenterveyshoitotyön opetusvälineiden kehittäminen sairaanhoitajakoulutukseen. Opinnäytetyö oli osa Metropolia Ammattikorkeakoulun mielenterveyshoitotyön opetuksen kehittämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Metropolian Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutukseen mielenterveyshoitotyön opetusmetodiksi toiminnallinen psykoosipeli. Psykoosipelin tavoitteena oli tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrystä ja tietämystä psyykkisesti sairastuneen potilaan hoitamisessa ja kohtaamisessa. Opinnäytyön tavoitteena oli tarkastella mielenterveyshoitotyötä psykoosipelin kysymyskorttien aihealueiden kautta sekä kehittää kysymyskortteja ja pelilautaa sekä sisällöllisesti että visuaalisesti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, joka sisälsi kirjallisen opinnäytetyöraportin ja tuotteen eli psykoosipelin kysymyskortteineen. Psykoosipeli oli kehitetty hyödyntämällä keräämää tietoperustaa psykoosista, skitsofreniasta ja kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Kysymyskorttien aihealueet koostuvat vuorovaikutuksesta, eettisistä pohdintatehtävistä, kliinisistä tiedoista ja taidoista sekä lääkehoidosta ja lääkelaskuista.
Työn tuloksena muodostui pelilauta ja kysymyskortit. Peliä tullaan käyttämään mielenterveyshoitotyön opetuksessa sairaanhoitajaopiskelijoille. Psykoosipelin mahdolliset jatkokehittämisehdotukset ovat suunnitella sairaanhoitajaopiskelijoille internetsovellus. Sovellus tarjoaisi opiskelijoille mahdollisuuden tutustua alustavasti mielenterveyshoitotyön ajantasalla oleviin kysymyksiin sekä laboraatiotuntien ohessa hyödyntää psykoosipeliä kerättyjen teoriatietojen ylläpitämiseen. Internetsovellus ei kuitenkaan mahdollista sellaista vuorovaikutuksellista yhteyttä opiskelijoiden välille mikä psykoosipelissä muodostuu luonnostaan ja on yksi tärkeimmistä elementeistä koko psykoosipelissä