Markkinatutkimus hoitoalan työvaatebrändistä : case: Iguanamed
Nykänen, Riitta (2015)
Nykänen, Riitta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127739
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hoitoalan Iguanamed-työvaatteita voidaan tarjota menestyksekkäästi Suomessa, sekä mikä on tuotteen potentiaali eri asiakas-segmenteissä. Toimeksiantajana tutkimukselle toimi vantaalainen perheyritys Virtually Oy, joka oli aloittamassa Iguanamed-tuotemerkin maahantuontia. Iguanamed on vuonna 2005 perustettu yhdysvaltainen hoitoalan työvaatteita tuottava yritys.
Tutkimus toteutettiin markkinatutkimuksena Iguanamedin asiakas- ja markkinointipotentiaalista. Sen tarkoituksena oli saada tietoa, mitä ennalta määritellyt potentiaaliset asiakkaat haluavat hoitohenkilökunnan vaatetukselta ja kohtaavatko nämä tarpeet Iguanamed-brändin imagon kanssa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka edellä mainittuja seikkoja voidaan hyväksikäyttää Iguanamedin markkinoinnissa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivista tutkimusmenetelmää edusti kyselytutkimus ja kvalitatiivista teemahaastattelu. Kyselytutkimuksen otos koostui hoitoalan yksityisen puolen lääkäriasemista, yksityissairaaloista, hammaslääkäreistä ja eläinlääkäreistä. Kysely sisälsi hoitoalan työvaatteen ominaisuuksiin, sen hankintaan ja toimitusketjuun liittyviä kysymyksiä. Teemahaastateltavana oli Iguanamedin myynnin varapääjohtaja. Haastattelu koostui Iguanamed-brändiin ja sen imagoon sekä myyntiin liittyvistä aiheista teemoittain. Tutkimuksen pohjana olivat keskustelut toimeksiantajan kanssa, alan kirjallisuus, Iguanamedin markkinointimateriaali sekä aiemmat opinnäytetyöt hoitoalan työvaatetuksesta.
Tutkimuksessa selvisi, että Iguanamed-tuotteilla on potentiaalia Suomessa ja parhaat tulokset Iguanamedin markkinoinnissa voidaan saavuttaa henkilökohtaisen myynnin avulla. Tällä keinolla asiakas pääsee näkemään ja sovittamaan konkreettiset tuotteet. Tutkimuksessa myös selvisi, että yhden toimipisteen praktiikat kyselyyn valituista hoitoalan toimialoista riippumatta ovat Iguanamedin potentiaalinen asiakassegmentti. Iguanamed työvaatteita markkinoidessa tulisi keskittyä erityisesti tuotteen brändi-identiteettiin, imagoon ja itse tuotteeseen.
Tästä versiosta on jätetty pois liite 1 teemahaastattelun litterointi.
Tutkimus toteutettiin markkinatutkimuksena Iguanamedin asiakas- ja markkinointipotentiaalista. Sen tarkoituksena oli saada tietoa, mitä ennalta määritellyt potentiaaliset asiakkaat haluavat hoitohenkilökunnan vaatetukselta ja kohtaavatko nämä tarpeet Iguanamed-brändin imagon kanssa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka edellä mainittuja seikkoja voidaan hyväksikäyttää Iguanamedin markkinoinnissa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivista tutkimusmenetelmää edusti kyselytutkimus ja kvalitatiivista teemahaastattelu. Kyselytutkimuksen otos koostui hoitoalan yksityisen puolen lääkäriasemista, yksityissairaaloista, hammaslääkäreistä ja eläinlääkäreistä. Kysely sisälsi hoitoalan työvaatteen ominaisuuksiin, sen hankintaan ja toimitusketjuun liittyviä kysymyksiä. Teemahaastateltavana oli Iguanamedin myynnin varapääjohtaja. Haastattelu koostui Iguanamed-brändiin ja sen imagoon sekä myyntiin liittyvistä aiheista teemoittain. Tutkimuksen pohjana olivat keskustelut toimeksiantajan kanssa, alan kirjallisuus, Iguanamedin markkinointimateriaali sekä aiemmat opinnäytetyöt hoitoalan työvaatetuksesta.
Tutkimuksessa selvisi, että Iguanamed-tuotteilla on potentiaalia Suomessa ja parhaat tulokset Iguanamedin markkinoinnissa voidaan saavuttaa henkilökohtaisen myynnin avulla. Tällä keinolla asiakas pääsee näkemään ja sovittamaan konkreettiset tuotteet. Tutkimuksessa myös selvisi, että yhden toimipisteen praktiikat kyselyyn valituista hoitoalan toimialoista riippumatta ovat Iguanamedin potentiaalinen asiakassegmentti. Iguanamed työvaatteita markkinoidessa tulisi keskittyä erityisesti tuotteen brändi-identiteettiin, imagoon ja itse tuotteeseen.
Tästä versiosta on jätetty pois liite 1 teemahaastattelun litterointi.