Graafisen suunnittelun trendien vaikutus suunnittelijan työhön
Puumala, Pomeliina (2015)
Puumala, Pomeliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127759
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii selittämään, mitä graafisen suunnittelun trendit ovat ja miten ne leviävät. Opinnäytetyö keskittyy graafisen suunnittelun visuaalisten trendien käsittelyyn. Trendien nähdään esiintyvän sekä väliaikaisina muoti-ilmiöinä että laajoina sosiaalisina ja kulttuurisina muutoksina.
Tutkielmaa varten laaditun haastattelun avulla pyrittiin ymmärtämään graafisten suunnittelijoiden näkemyksiä alan trendeistä, hyvästä graafisesta suunnittelusta ja suunnittelijan tyylistä. Nimettöminä käsiteltävät haastattelut raottavat myös suunnittelijoiden suhdetta ammattiinsa sekä suunnittelijoiden ammatillisia inspiraationlähteitä. Haastattelut toteutettiin keväällä 2015.
Opinnäytetyö hyödyntää laajasti erilaisia teorioita ja lähteitä. Työssä käsitellään muun muassa innovaatioiden leviämistä, trendien ennustamista, verkostoitumista ja meemejä.
Graafisen suunnittelijan rooli on kyseenalaistettu sekä suunnittelijoiden itsensä että asiakkaiden toimesta. Tämän vuoksi suunnittelijoiden ammatillisten tietojen ja taitojen päivittäminen on tärkeää. Opinnäytetyön tavoitteena on herättää keskustelua aiheesta graafisten suunnittelijoiden keskuudessa. Uusia menetelmiä ja työkaluja ehdotetaan käytettäväksi ammatin arvostuksen lisäämiseksi. Graafista suunnittelijaa kehotetaan sekä tunnistamaan alansa visuaaliset trendit että opettelemaan trendien ennustamista työnsä laadun parantamiseksi.
Aiempaa tutkimusmateriaalia graafisen suunnittelun trendien vaikutuksesta graafisen suunnittelijan työhön ei ole saatavilla. Tämän opinnäytetyön esittelemät uudet näkökulmat hyödyttävät toivottavasti graafisia suunnittelijoita ja inspiroivat oman työn reflektoimiseen. Työ esittää tarpeen jatkotutkimukselle graafisen suunnittelun visuaalisten trendien vaikutuksesta graafisten suunnittelijoiden välittämiin viesteihin.
Tutkielmaa varten laaditun haastattelun avulla pyrittiin ymmärtämään graafisten suunnittelijoiden näkemyksiä alan trendeistä, hyvästä graafisesta suunnittelusta ja suunnittelijan tyylistä. Nimettöminä käsiteltävät haastattelut raottavat myös suunnittelijoiden suhdetta ammattiinsa sekä suunnittelijoiden ammatillisia inspiraationlähteitä. Haastattelut toteutettiin keväällä 2015.
Opinnäytetyö hyödyntää laajasti erilaisia teorioita ja lähteitä. Työssä käsitellään muun muassa innovaatioiden leviämistä, trendien ennustamista, verkostoitumista ja meemejä.
Graafisen suunnittelijan rooli on kyseenalaistettu sekä suunnittelijoiden itsensä että asiakkaiden toimesta. Tämän vuoksi suunnittelijoiden ammatillisten tietojen ja taitojen päivittäminen on tärkeää. Opinnäytetyön tavoitteena on herättää keskustelua aiheesta graafisten suunnittelijoiden keskuudessa. Uusia menetelmiä ja työkaluja ehdotetaan käytettäväksi ammatin arvostuksen lisäämiseksi. Graafista suunnittelijaa kehotetaan sekä tunnistamaan alansa visuaaliset trendit että opettelemaan trendien ennustamista työnsä laadun parantamiseksi.
Aiempaa tutkimusmateriaalia graafisen suunnittelun trendien vaikutuksesta graafisen suunnittelijan työhön ei ole saatavilla. Tämän opinnäytetyön esittelemät uudet näkökulmat hyödyttävät toivottavasti graafisia suunnittelijoita ja inspiroivat oman työn reflektoimiseen. Työ esittää tarpeen jatkotutkimukselle graafisen suunnittelun visuaalisten trendien vaikutuksesta graafisten suunnittelijoiden välittämiin viesteihin.