Ostonimikkeiden ohjausperiaatteiden määrittely
Korkalainen, Jari (2015)
Korkalainen, Jari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli määrittää ohjausperiaatteet Lamituote Oy:n ostonimikkeille. Ohjausperiaatteiden määrittämisellä pyritään pienentämään varastojen tasoa kulutusta vastaavalle tasolle. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä, mistä ja miten tilataan sekä kuinka usein ja kuinka paljon.
Tietoja hankittiin perehtymällä yrityksen osto– ja tilauskantoihin, tase– ja tuloslaskelmiin, inventaarilistoihin sekä haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa, joka hoitaa ostot. Näin saatiin riittävä kuva yrityksen nykyisestä ostotoiminnasta. Ostoista, myyntitilauksista ja inventaarilistoista saaduilla tiedoilla laskettiin kunkin nimikkeen kulutusta ja kulutuksen vaihtelua vuoden 2014 aikana. Nimikkeet jaettiin kulutuksen mukaan ABC-luokkiin ja tapahtumakertojen mukaan x,y, ja z-luokkiin. Nimikkeet sijoitettiin Kraljic-matriisiin toimittajien hallittavuuden ja tulosvaikutuksen perusteella. Näin saatiin määriteltyä ostettavien nimikkeiden ohjausperiaatteet.
Työ rajattiin nimikkeisiin, jotka oli ostettu vuoden 2014 aikana. Kyseisistä nimikkeistä saatiin määriteltyä suuntaa-antavat taloudellinen tilauseräkoko, tilauspiste, tarkasteluväli ja varmuusvaraston suuruusluokka. Näitä arvoja laskemalla voidaan kehittää yrityksen ostotoimintaa: optimoida varastojen taso kulutusta vastaavalle tasolle. Merkittävä havainto oli varastointikuluprosentti (17 %). Varastointikuluprosenttina on aiemmin pidetty 5 %:a, jolloin varastojen arvoa ja merkitystä on aliarvostettu ja näin ollen se on ollut yksi varastojen suuruuden syy.
Työn tuloksena syntyi myös vaihtoehtoinen ostotoiminnan malli. Vaihtoehdossa pyrittiin optimoimaan tilauseräkokoa ja varmuusvaraston tasoa siten, että palveluaste pysyisi kohtuullisella tasolla. Toimintamalli osoittautui kuitenkin kalliimmaksi kuin nykyinen käytössä oleva. Todettiin, että on asioita, joita ei voi nykyisessä kilpailutilanteessa muuttaa: nimikkeiden ostaminen halpatuotantomaista suurina erinä tulee vuositasolla edullisemmaksi kuin kotimaisten valmistajien tuotteet ostettaessa vain tarpeeseen pienemmissä erissä. Parhaaseen tulokseen päästiin ostamalla suurivolyymiset nimikkeet halpatuotantomaista ja tietyt nimikkeet kotimaiselta valmistajalta. Tällä menetelmällä varastoitavien nimikkeiden hankinnoissa tulee vuosittain säästöä noin 5400 euroa.
Tietoja hankittiin perehtymällä yrityksen osto– ja tilauskantoihin, tase– ja tuloslaskelmiin, inventaarilistoihin sekä haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa, joka hoitaa ostot. Näin saatiin riittävä kuva yrityksen nykyisestä ostotoiminnasta. Ostoista, myyntitilauksista ja inventaarilistoista saaduilla tiedoilla laskettiin kunkin nimikkeen kulutusta ja kulutuksen vaihtelua vuoden 2014 aikana. Nimikkeet jaettiin kulutuksen mukaan ABC-luokkiin ja tapahtumakertojen mukaan x,y, ja z-luokkiin. Nimikkeet sijoitettiin Kraljic-matriisiin toimittajien hallittavuuden ja tulosvaikutuksen perusteella. Näin saatiin määriteltyä ostettavien nimikkeiden ohjausperiaatteet.
Työ rajattiin nimikkeisiin, jotka oli ostettu vuoden 2014 aikana. Kyseisistä nimikkeistä saatiin määriteltyä suuntaa-antavat taloudellinen tilauseräkoko, tilauspiste, tarkasteluväli ja varmuusvaraston suuruusluokka. Näitä arvoja laskemalla voidaan kehittää yrityksen ostotoimintaa: optimoida varastojen taso kulutusta vastaavalle tasolle. Merkittävä havainto oli varastointikuluprosentti (17 %). Varastointikuluprosenttina on aiemmin pidetty 5 %:a, jolloin varastojen arvoa ja merkitystä on aliarvostettu ja näin ollen se on ollut yksi varastojen suuruuden syy.
Työn tuloksena syntyi myös vaihtoehtoinen ostotoiminnan malli. Vaihtoehdossa pyrittiin optimoimaan tilauseräkokoa ja varmuusvaraston tasoa siten, että palveluaste pysyisi kohtuullisella tasolla. Toimintamalli osoittautui kuitenkin kalliimmaksi kuin nykyinen käytössä oleva. Todettiin, että on asioita, joita ei voi nykyisessä kilpailutilanteessa muuttaa: nimikkeiden ostaminen halpatuotantomaista suurina erinä tulee vuositasolla edullisemmaksi kuin kotimaisten valmistajien tuotteet ostettaessa vain tarpeeseen pienemmissä erissä. Parhaaseen tulokseen päästiin ostamalla suurivolyymiset nimikkeet halpatuotantomaista ja tietyt nimikkeet kotimaiselta valmistajalta. Tällä menetelmällä varastoitavien nimikkeiden hankinnoissa tulee vuosittain säästöä noin 5400 euroa.