Sisäisen viestinnän haasteet : case Perhekuntoutuskeskus Lauste
Myöhänen, Linda; Salin, Mira (2015)
Myöhänen, Linda
Salin, Mira
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117353
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Perhekuntoutuskeskus Lausteen sisäisen viestinnän mahdollisia ongelmakohtia ja kartoittaa henkilökunnan mielipiteitä nykyisistä viestintäkanavista, niiden toimivuudesta ja tärkeydestä. Tutkimuksen toimeksiantaja, Perhekuntoutuskeskus Lauste, on yksityinen, voittoa tavoittelematon lastensuojelupalveluiden asiantuntija, jonka toiminnan ohjenuorana toimii lapsen hyvinvointi. Perhekuntoutuskeskuksessa työskentelee erityisopetuksen ja perhekuntoutuksen ammattilaisia.
Kysely toteutettiin aluksi haastattelemalla muutamia Perhekuntoutuskeskus Lausteen työntekijöitä kasvotusten, minkä avulla saatiin hyvä pohja itse kyselyn laatimiseen. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena Webropol-kyselynä ja se lähetettiin koko Perhekuntoutuskeskus Lausteen henkilöstölle. Kyselyn avulla haluttiin kehitysehdotuksia ja henkilökunnan mielipiteitä siitä, miten yhdistyksen sisäistä viestintää voitaisiin parantaa. Haluttiin myös selvittää, missä ovat suurimmat ongelmakohdat ja mitä tulisi tehdä toisin, jotta sisäinen viestintä koettaisiin toimivana.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sisäinen viestintä koetaan Perhekuntoutuskeskus Lausteella melko toimivana, mutta myös epäkohtia löytyy. Yhdistyksen tärkeimpänä viestintäkanavana on sähköposti, kun taas suurimpana ongelmakohtana nähdään huono tiedonkulku. Organisaatiossa tapahtuviin asioihin ei ehditä varautumaan tarpeeksi ajoissa. Säännölliset tiedotteet päätöksistä, uusista yksiköistä, henkilöstömuutoksista ja toiminnan muutoksista loisivat parempaa pohjaa sisäiselle viestinnälle. Viestintävastuut organisaation sisällä tulisi miettiä ja suunnitella uudelleen.
Kysely toteutettiin aluksi haastattelemalla muutamia Perhekuntoutuskeskus Lausteen työntekijöitä kasvotusten, minkä avulla saatiin hyvä pohja itse kyselyn laatimiseen. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena Webropol-kyselynä ja se lähetettiin koko Perhekuntoutuskeskus Lausteen henkilöstölle. Kyselyn avulla haluttiin kehitysehdotuksia ja henkilökunnan mielipiteitä siitä, miten yhdistyksen sisäistä viestintää voitaisiin parantaa. Haluttiin myös selvittää, missä ovat suurimmat ongelmakohdat ja mitä tulisi tehdä toisin, jotta sisäinen viestintä koettaisiin toimivana.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sisäinen viestintä koetaan Perhekuntoutuskeskus Lausteella melko toimivana, mutta myös epäkohtia löytyy. Yhdistyksen tärkeimpänä viestintäkanavana on sähköposti, kun taas suurimpana ongelmakohtana nähdään huono tiedonkulku. Organisaatiossa tapahtuviin asioihin ei ehditä varautumaan tarpeeksi ajoissa. Säännölliset tiedotteet päätöksistä, uusista yksiköistä, henkilöstömuutoksista ja toiminnan muutoksista loisivat parempaa pohjaa sisäiselle viestinnälle. Viestintävastuut organisaation sisällä tulisi miettiä ja suunnitella uudelleen.