Creative Writing Workshop for Mental Rehabilitees : A Tool for Mental Health Work
Leppänen, Kirsi-Marja (2015)
Leppänen, Kirsi-Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137787
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on produktio, jonka tavoitteena oli toteuttaa luovan kirjoittamisen työpaja mielenterveyskuntoutujille. Tarkoitus oli löytää työtapoja, joiden avulla olisi mahdollista järjestää toimiva työpajakokonaisuus tälle kohderyhmälle. Työpajan suunnittelussa ja toteutuksessa on painotettu dialogista työotetta sekä voimaantumisen teoriaa. Työpaja toteutettiin yhteistyössä Helmi Ry:n kanssa kevään 2014 aikana. Työpajan kesto oli seitsemän kokoontumiskertaa, jotka ohjattiin parityönä yhdessä toisen opiskelijan kanssa.
Työpaja työskentelyn kahden ensimmäisen tapaamisen aikana ryhmässä harjoitettiin kirjansidontaa, jonka tuloksena jokainen ryhmäläinen sitoi itselleen yksilöllisen vihkon kirjoitusharjoitusten tallentamista varten. Viisi jälkimmäistä kertaa keskityttiin erilaisten kirjoitustehtävien tekemiseen.
Erityistä työskentelyssämme oli sen joustavuus ja asiakaslähtöisyys. Pyrimme ylläpitämään keskustelevaa ilmapiiriä koko työpajajakson aikana. Ryhmäläisillä säilyi koko työskentelyn ajan mahdollisuus vaikuttaa työpajan kulkuun erilaisia valintoja tekemällä. Valmistelimme tapaamiset niin, että ne olivat helposti muokattavissa tilanteen mukaan. Tällainen työskentelymuoto edellytti ohjaajalta kykyä luovuuteen ja heittäytymiseen.
Viimeisen tapaamisen yhteydessä ryhmäläisiltä kerättiin kirjallista palautetta työpajakokemuksesta. Palaute oli yksinomaan myönteistä. Kurssi oli koettu innostavaksi ja hyödylliseksi. Kehitysideat liittyivät lähinnä tapaamisten ja kurssin pituuteen. Yksittäisistä tapaamisista toivottiin pidempiä, ja samoin koko kurssista kokonaisuutena.
Työpaja työskentelyn kahden ensimmäisen tapaamisen aikana ryhmässä harjoitettiin kirjansidontaa, jonka tuloksena jokainen ryhmäläinen sitoi itselleen yksilöllisen vihkon kirjoitusharjoitusten tallentamista varten. Viisi jälkimmäistä kertaa keskityttiin erilaisten kirjoitustehtävien tekemiseen.
Erityistä työskentelyssämme oli sen joustavuus ja asiakaslähtöisyys. Pyrimme ylläpitämään keskustelevaa ilmapiiriä koko työpajajakson aikana. Ryhmäläisillä säilyi koko työskentelyn ajan mahdollisuus vaikuttaa työpajan kulkuun erilaisia valintoja tekemällä. Valmistelimme tapaamiset niin, että ne olivat helposti muokattavissa tilanteen mukaan. Tällainen työskentelymuoto edellytti ohjaajalta kykyä luovuuteen ja heittäytymiseen.
Viimeisen tapaamisen yhteydessä ryhmäläisiltä kerättiin kirjallista palautetta työpajakokemuksesta. Palaute oli yksinomaan myönteistä. Kurssi oli koettu innostavaksi ja hyödylliseksi. Kehitysideat liittyivät lähinnä tapaamisten ja kurssin pituuteen. Yksittäisistä tapaamisista toivottiin pidempiä, ja samoin koko kurssista kokonaisuutena.