Biofore-konseptiauton ohjainlaitteiden tuotekehitys
Handolin, Jarmo (2015)
Handolin, Jarmo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137913
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty osana Metropolia Ammattikorkeakoulun ja UPM:n yhteistyönä valmistettua Biofore-konseptiautoprojektia. Työssä tehtiin tuotekehitystä Biofore-konseptiauton ohjainlaitteisiin. Ohjainlaitteiden mittaukset suoritettiin Euroopan unionin määrittelemän direktiivin 72/245/ETY mukaisesti. EMC-mittauksia suoritettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun omassa EMC-laboratoriossa ja SGS Fimko Oy:n tiloissa.
Insinöörityössä tutkitaan Biofore-konseptiauton sähköjärjestelmästä aiheutuvia EMC-häiriöitä ja kehitetään keinoja niiden estämiseksi. Lisäksi tässä insinöörityössä tarkastellaan sähkömagneettisten häiriöiden kytkeytymistapoja ja niiltä suojautumista. Työssä esitellään autossa käytettävien ohjainlaitteiden EMC-suojaukseen tehtyjä muutoksia ja selvitetään mittauksilla niiden vaikutuksia.
Tämän työn mittausten perusteella Biofore-konseptiautolle suoritettiin esimittaus ennen virallisia EMC-mittauksia. Ohjainlaitteiden tuotekehityksen ansiosta EMC-suojaus saatiin hyvälle tasolle. Vaikkakin mittaustulokset osoittavat, että kun käytetään kaikkia auton toimilaitteita, ne säteilevät 0,5 dBμV yli vaaditun tason 65 MHz:n taajuudella. Tämän insinöörityön valmistuessa Biofore-konseptiauto ei esimittausten perusteella läpäise virallisia EMC-mittauksia. Insinöörityö antaa kuitenkin pohjan jatkaa Biofore-konseptiauton sähköjärjestelmän suojaustyötä ennen virallisia EMC-mittauksia.
Insinöörityössä tutkitaan Biofore-konseptiauton sähköjärjestelmästä aiheutuvia EMC-häiriöitä ja kehitetään keinoja niiden estämiseksi. Lisäksi tässä insinöörityössä tarkastellaan sähkömagneettisten häiriöiden kytkeytymistapoja ja niiltä suojautumista. Työssä esitellään autossa käytettävien ohjainlaitteiden EMC-suojaukseen tehtyjä muutoksia ja selvitetään mittauksilla niiden vaikutuksia.
Tämän työn mittausten perusteella Biofore-konseptiautolle suoritettiin esimittaus ennen virallisia EMC-mittauksia. Ohjainlaitteiden tuotekehityksen ansiosta EMC-suojaus saatiin hyvälle tasolle. Vaikkakin mittaustulokset osoittavat, että kun käytetään kaikkia auton toimilaitteita, ne säteilevät 0,5 dBμV yli vaaditun tason 65 MHz:n taajuudella. Tämän insinöörityön valmistuessa Biofore-konseptiauto ei esimittausten perusteella läpäise virallisia EMC-mittauksia. Insinöörityö antaa kuitenkin pohjan jatkaa Biofore-konseptiauton sähköjärjestelmän suojaustyötä ennen virallisia EMC-mittauksia.