Pingviini-organisaation kalustepalvelun sisäisten ja ulkoisten toimintojen yhtenäistäminen mitattavaan muotoon NCE-projektin avulla
Malin, Laura (2015)
Malin, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutetun kehityshankkeen tavoitteena oli saada Pingviini-organisaatioon kuuluvan kalustepalvelu-osaston sisäisten ja ulkoisten tahojen toteuttama toiminta tasalaatuiseen ja mitattavaan muotoon. Kehityshankkeen veturina käytettiin Nestlé Continuous Excellence –toimintamallia, joka on Nestlén versio Toyotan tunnetuksi tekemästä LEAN-toimintamallista.
Kehityshankkeessa määritettiin kalustepalvelu-tiimille toiminnan laatua kuvaavia mittareita ja laadittiin toimintamalli, jolla mittareiden avulla toiminnan laatua tullaan säännöllisesti seuraamaan ja systemaattisesti kehittämään. Pitkän tähtäimen tavoitteena toiminnan laa-dullisessa kehittämisessä on asiakastyytyväisyyden paraneminen.
Kehityshanke oli toimintatutkimus, jonka teoreettinen viitekehys koostui kolmesta osa-alueesta: muutosjohtamisesta, kolmansien osapuolien hallinnasta ja NCE:sta. Ulkoistettuja toimintoja arvioitiin muun muassa Krajlicin matriisin ja Hayes ja Wheelwrightin mallin avul-la. NCE antoi kehyksen prosessin kehittämiselle, toiminnan mittaamiselle ja jatkuvalle ke-hittämiselle. Muutosjohtamisen avulla varmistettiin, että kaikki osalliset saatiin sitoutettua hankkeeseen. Kehityshankkeen aikana sekä sisäisiä että ulkoisia toimijoita haastateltiin selvitettäessä lähtötilannetta ja tavoitetasoa. Myös toimintasuunnitelman laatimisessa ja toimeenpanossa kaikki osalliset olivat vahvasti mukana.
Hankkeen toimeenpanovaiheen lähestyessä organisaatiossa tapahtui suuri organisaa-tiomuutos, joka vaikutti merkittävästi kalustepalvelun toimintaan. Tästä organisaatiomuu-toksesta johtuen kaikkia suunniteltuja toimenpiteitä ei pystytty toteuttamaan, vaan niistä laadittiin yksityiskohtainen dokumentaatio uuden organisaation uudelle johdolle. Työssä laadittiin myös selkeä suunnitelma tulevalle kahdelle vuodelle, jotta jatkuvan parantamisen malli saadaan organisaatiossa kunnolla käyntiin. Toimintaympäristössä tapahtuneista muutoksista huolimatta kehityshanke toteutettiin onnistuneesti.
Kehityshankkeessa määritettiin kalustepalvelu-tiimille toiminnan laatua kuvaavia mittareita ja laadittiin toimintamalli, jolla mittareiden avulla toiminnan laatua tullaan säännöllisesti seuraamaan ja systemaattisesti kehittämään. Pitkän tähtäimen tavoitteena toiminnan laa-dullisessa kehittämisessä on asiakastyytyväisyyden paraneminen.
Kehityshanke oli toimintatutkimus, jonka teoreettinen viitekehys koostui kolmesta osa-alueesta: muutosjohtamisesta, kolmansien osapuolien hallinnasta ja NCE:sta. Ulkoistettuja toimintoja arvioitiin muun muassa Krajlicin matriisin ja Hayes ja Wheelwrightin mallin avul-la. NCE antoi kehyksen prosessin kehittämiselle, toiminnan mittaamiselle ja jatkuvalle ke-hittämiselle. Muutosjohtamisen avulla varmistettiin, että kaikki osalliset saatiin sitoutettua hankkeeseen. Kehityshankkeen aikana sekä sisäisiä että ulkoisia toimijoita haastateltiin selvitettäessä lähtötilannetta ja tavoitetasoa. Myös toimintasuunnitelman laatimisessa ja toimeenpanossa kaikki osalliset olivat vahvasti mukana.
Hankkeen toimeenpanovaiheen lähestyessä organisaatiossa tapahtui suuri organisaa-tiomuutos, joka vaikutti merkittävästi kalustepalvelun toimintaan. Tästä organisaatiomuu-toksesta johtuen kaikkia suunniteltuja toimenpiteitä ei pystytty toteuttamaan, vaan niistä laadittiin yksityiskohtainen dokumentaatio uuden organisaation uudelle johdolle. Työssä laadittiin myös selkeä suunnitelma tulevalle kahdelle vuodelle, jotta jatkuvan parantamisen malli saadaan organisaatiossa kunnolla käyntiin. Toimintaympäristössä tapahtuneista muutoksista huolimatta kehityshanke toteutettiin onnistuneesti.