Uudet lisävarustehinnastot ja -paketit uusien autojen varusteluun
Aaltonen, Joonas (2015)
Aaltonen, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148163
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Metroauto Oy:lle, jossa oli tarve uudistaa uusien autojen lisävarustehinnastot ja tehdä Automaster-järjestelmään hinnastojen pohjalta uudet lisävarustepaketit.
Työn alussa kartoitettiin lisävarustepakettien alkutilanne, sillä paketit olivat epäkäytännöllisiä ja niitä ei ollut tarpeeksi. Tämä aiheutti varusteluprosessissa erilaisia ongelmia ja hidasti varusteluprosessin etenemistä.
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää koko Metroautolle yhtenäinen tapa myydä lisävarusteita uusiin autoihin. Paketteihin suunniteltiin uudet loogisesti toimivat pakettikoodit, joiden avulla haluttu lisävarustepaketti on helppo myydä työlle. Lisävarustehinnastot päivitettiin ja niiden pohjalta tehtiin uudet lisävarustepaketit uusilla pakettikoodeilla. Työssä tehtiin myös työntekijöille ohjeet uusien pakettien käytöstä.
Kun uudet lisävarustehinnastot ja -paketit oli otettu käyttöön, selvitettiin kyselyiden ja puhelinhaastatteluiden avulla varusteluprosessissa toimivilta työntekijöiltä, miten uudet hinnastot ja paketit ovat vaikuttaneet heidän työhönsä.
Työssä onnistuttiin luomaan yhtiölle uusi tapa myydä lisävarusteita uusiin autoihin. Paketteja on nyt helppo käyttää ja ne ovat lisänneet varusteluprosessin tuottavuutta. Paketit ovat selventäneet hinnoittelua ja hinnastojen kautta automyyjän tarjouksen teko lisävarusteista asiakkaalle on helpottunut. Tämä näkyy lisääntyneessä lisävarusteiden myynnissä.
Työn alussa kartoitettiin lisävarustepakettien alkutilanne, sillä paketit olivat epäkäytännöllisiä ja niitä ei ollut tarpeeksi. Tämä aiheutti varusteluprosessissa erilaisia ongelmia ja hidasti varusteluprosessin etenemistä.
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää koko Metroautolle yhtenäinen tapa myydä lisävarusteita uusiin autoihin. Paketteihin suunniteltiin uudet loogisesti toimivat pakettikoodit, joiden avulla haluttu lisävarustepaketti on helppo myydä työlle. Lisävarustehinnastot päivitettiin ja niiden pohjalta tehtiin uudet lisävarustepaketit uusilla pakettikoodeilla. Työssä tehtiin myös työntekijöille ohjeet uusien pakettien käytöstä.
Kun uudet lisävarustehinnastot ja -paketit oli otettu käyttöön, selvitettiin kyselyiden ja puhelinhaastatteluiden avulla varusteluprosessissa toimivilta työntekijöiltä, miten uudet hinnastot ja paketit ovat vaikuttaneet heidän työhönsä.
Työssä onnistuttiin luomaan yhtiölle uusi tapa myydä lisävarusteita uusiin autoihin. Paketteja on nyt helppo käyttää ja ne ovat lisänneet varusteluprosessin tuottavuutta. Paketit ovat selventäneet hinnoittelua ja hinnastojen kautta automyyjän tarjouksen teko lisävarusteista asiakkaalle on helpottunut. Tämä näkyy lisääntyneessä lisävarusteiden myynnissä.