Voiteluainetoimittajan valintaperusteet korjaamoliikkeissä
Hirsimäki, Joona (2015)
Hirsimäki, Joona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148144
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli selvittää, millä perusteilla korjaamoliikkeet valitsevat voiteluainetoimittajansa ja mihin toiminnan osa-alueisiin keskittymällä voiteluainetoimittaja kykenee parantamaan kilpailukykyään markkinoilla. Tutkimusongelma olikin tiivistettynä seuraava: mitkä tekijät ovat korjaamoliikkeille ratkaisevia, kun liikkeet valitsevat voiteluainetoimittajaansa, ja millä eri tekijöillä valintapäätökseen voidaan vaikuttaa voiteluainetoimittajan toimesta? Tutkimuksessa kartoitettiin myös korjaamoliikkeiden näkemyksiä voiteluainealan eri ilmiöistä ja alalla toimiviin voiteluainetoimittajista.
Työssä käytetty tutkimustapa oli pääosin kvalitatiivinen, eli tutkimus tehtiin laadullisia menetelmiä käyttäen. Tutkimus suoritettiin suunnittelemalla ja laatimalla laaja sähköinen kyselylomake, jossa esitettiin vastaanottajille useita voiteluainealaan- ja toimittajiin liittyviä kysy-myksiä useasta eri aihealueesta. Lomakkeen lopussa vastaajille annettiin myös mahdollisuus tuoda ilmi omia näkemyksiään alaa koskevista tekijöistä, joita kyselylomakkeessa ei välttämättä huomioitu. Kysymyslomake lähetettiin valikoiduille suomalaisille korjaamoliikkeille sähköpostitse. Kyselylomakkeen avulla saadut vastaukset analysoitiin kysymys- ja aihealuekohtaisesti.
Tutkimusten tulosten perusteella tärkeimmiksi valintakriteereiksi muodostui kolme eri osatekijää, jotka olivat tuotteiden laatu ja luokitukset, tuotevalikoiman kattavuus sekä kustannustekijät. Nämä ovat ne osa-alueet, joihin suomalaiset korjaamoliikkeet kiinnittävät kaikista eniten huomiota voiteluainetoimittajan valintaprosessissaan. Voiteluainetoimittajat pystyvät parantamaan kilpailukykyään markkinoilla keskittymällä hoitamaan nämä osatekijät kilpailijoitaan paremmin.
Työssä käytetty tutkimustapa oli pääosin kvalitatiivinen, eli tutkimus tehtiin laadullisia menetelmiä käyttäen. Tutkimus suoritettiin suunnittelemalla ja laatimalla laaja sähköinen kyselylomake, jossa esitettiin vastaanottajille useita voiteluainealaan- ja toimittajiin liittyviä kysy-myksiä useasta eri aihealueesta. Lomakkeen lopussa vastaajille annettiin myös mahdollisuus tuoda ilmi omia näkemyksiään alaa koskevista tekijöistä, joita kyselylomakkeessa ei välttämättä huomioitu. Kysymyslomake lähetettiin valikoiduille suomalaisille korjaamoliikkeille sähköpostitse. Kyselylomakkeen avulla saadut vastaukset analysoitiin kysymys- ja aihealuekohtaisesti.
Tutkimusten tulosten perusteella tärkeimmiksi valintakriteereiksi muodostui kolme eri osatekijää, jotka olivat tuotteiden laatu ja luokitukset, tuotevalikoiman kattavuus sekä kustannustekijät. Nämä ovat ne osa-alueet, joihin suomalaiset korjaamoliikkeet kiinnittävät kaikista eniten huomiota voiteluainetoimittajan valintaprosessissaan. Voiteluainetoimittajat pystyvät parantamaan kilpailukykyään markkinoilla keskittymällä hoitamaan nämä osatekijät kilpailijoitaan paremmin.