Johtavien toimistohotelliyritysten liiketoimintamallien analyysi alan kotimaisen toimijan liiketoiminnan kehittämiseksi
Koski, Heidi (2015)
Koski, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158204
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana tuotantotalouden insinööritutkintoa Metropolia Ammattikorkeakoulussa yhteistyössä Business Center Papula Oy:n kanssa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia USA:n johtavia coworking-tiloja, tunnistaa niistä menestyneimmät ja tämän pohjalta tuottaa toimenpide-ehdotuksia Business Center Papula Oy:n liiketoimintakonseptin parantamiseksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin julkisista lähteistä sekä alan kirjallisuudesta.
Yhteenvetonäkemys ja toimenpide-ehdotukset perustuvat USA:n coworking-tilojen analysointiin. Analyysin pohjalta valittiin tutkimusaineistoksi kolme menestyneintä ja suosituinta coworking-tilaa, jotka ovat NextSpace, New Work City ja ThinkSpace.
Tutkimusaineisto syväanalysoitiin kirjallisuuden pohjalta laaditun teoreettisen viitekehyksen avulla ja sen perusteella tehtiin kuusi toimenpide-ehdotusta Business Center Papula Oy:n uuden liiketoimintamallin rikastuttamiseksi.
Ensimmäinen toimenpide-ehdotus on käyttää ”tärkein polttopiste” –strategiaa oman asiakaslupauksen rakentamisessa. Toinen toimenpide-ehdotus on aulapalveluhenkilön työnkuvan muuttaminen koko yhteisön koordinaattoriksi. Kolmas ehdotus on sisäisen sosiaalisen median käyttöönotto yhdistämään asiakkaita ja nopeuttamaan tiedonkulkua. Neljäntenä toimenpide-ehdotuksena on jatkuva liiketoiminnan kehittäminen yhteistyössä asiakkaiden kanssa ja yhteistyösopimusten luominen eri sidosryhmiin. Viides toimenpide ehdotus annettiin erilaisista lisäpalveluista, joita Business Center Papula Oy voisi tarjota. Kuudentena toimenpide-ehdotuksena on fyysisen tilan luominen yhteistyössä tiloihin erikoistuneiden ammattilaisten kanssa.
Tätä opinnäytetyötä tarkasteltiin vain coworking-palveluntarjoajien näkökulmasta. Asiakkaiden näkökulman huomioon ottaminen olisi voinut tuoda lisäperspektiiviä tutkimukseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia USA:n johtavia coworking-tiloja, tunnistaa niistä menestyneimmät ja tämän pohjalta tuottaa toimenpide-ehdotuksia Business Center Papula Oy:n liiketoimintakonseptin parantamiseksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin julkisista lähteistä sekä alan kirjallisuudesta.
Yhteenvetonäkemys ja toimenpide-ehdotukset perustuvat USA:n coworking-tilojen analysointiin. Analyysin pohjalta valittiin tutkimusaineistoksi kolme menestyneintä ja suosituinta coworking-tilaa, jotka ovat NextSpace, New Work City ja ThinkSpace.
Tutkimusaineisto syväanalysoitiin kirjallisuuden pohjalta laaditun teoreettisen viitekehyksen avulla ja sen perusteella tehtiin kuusi toimenpide-ehdotusta Business Center Papula Oy:n uuden liiketoimintamallin rikastuttamiseksi.
Ensimmäinen toimenpide-ehdotus on käyttää ”tärkein polttopiste” –strategiaa oman asiakaslupauksen rakentamisessa. Toinen toimenpide-ehdotus on aulapalveluhenkilön työnkuvan muuttaminen koko yhteisön koordinaattoriksi. Kolmas ehdotus on sisäisen sosiaalisen median käyttöönotto yhdistämään asiakkaita ja nopeuttamaan tiedonkulkua. Neljäntenä toimenpide-ehdotuksena on jatkuva liiketoiminnan kehittäminen yhteistyössä asiakkaiden kanssa ja yhteistyösopimusten luominen eri sidosryhmiin. Viides toimenpide ehdotus annettiin erilaisista lisäpalveluista, joita Business Center Papula Oy voisi tarjota. Kuudentena toimenpide-ehdotuksena on fyysisen tilan luominen yhteistyössä tiloihin erikoistuneiden ammattilaisten kanssa.
Tätä opinnäytetyötä tarkasteltiin vain coworking-palveluntarjoajien näkökulmasta. Asiakkaiden näkökulman huomioon ottaminen olisi voinut tuoda lisäperspektiiviä tutkimukseen.