Luovasta konseptisuunnittelusta 3D-mainoselokuvaan
Salo, Suvi (2015)
Salo, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138057
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoite oli luoda 3D-mainoselokuva myynnin tueksi ja nostaa esiin IT-alan yrityksen ja sen yksikön tuottamien palveluiden laajuutta ja yrityksen tapaa tuottaa tulostuspalvelua. Toteutettu mainoselokuva on tarkoitettu julkaistavaksi verkossa yrityksen omalla Youtube-kanavalla ja verkkosivuilla.
3D-mainoselokuvan suunnittelussa käytettiin luovan konseptisuunnittelun keinoja jalostaa tarina kohderyhmälähtöiseksi. Aluksi selvitettiin asiakasrajapinnan haastattelujen avulla kohderyhmän todelliset informaatiotarpeet ja millainen kohderyhmä on. Haastattelujen pohjalta voitiin nostaa esiin todellinen kommunikointiongelma, muodostaa kuvaus kohderyhmästä ja vastata kysymykseen miksi. Seuraavassa vaiheessa päätettiin sisällöstä, tehtiin strateginen suunnitelma saavuttaa työlle asetut tavoitteet ja valittiin työlle soveltuva kanava. Konseptisuunnittelun viimeisenä vaiheena laadittiin konsepti, jota kehitettiin tarinana synopsiksen, käsikirjoituksen ja visuaalisen suunnittelun keinoin. Toteutus tehtiin 2D- ja 3D-grafiikan ja animaation avulla.
Insinöörityönä syntyi visuaalinen esitys, jonka avulla voidaan välittää tietoa palveluista uusille ja olemassa oleville asiakkaille. 3D-mainoselokuva tekee palveluita tunnetuksi myös yrityksen sisällä.
Luova konseptisuunnittelu mahdollisti erilaisen tavan lähestyä alkuperäistä ajatusta kertoa tarkemmin tulostuspalvelusta asiakkaille. Alkuperäinen ajatus sai alkunsa yrityksen tarpeesta, mutta lukuisien suunnitteluvaiheiden jälkeen 3D-mainoselokuva vastaa kohderyhmän tarpeisiin. Työn jokaisessa vaiheessa, palveluiden osalta, konsultaatioapua antoivat asiantuntijat, mikä mahdollisti työn toteutuksen.
3D-mainoselokuvan ensimmäisellä versiolla testataan, toimiiko konsepti käytännössä ja välittyykö sisältö kohderyhmälle. Saatavan palautteen kautta nähdään, mihin suuntaan insinöörityössä luotua mainoselokuvaa, ja mahdollisia seuraavia mainoselokuvia, tulee kehittää.
3D-mainoselokuvan suunnittelussa käytettiin luovan konseptisuunnittelun keinoja jalostaa tarina kohderyhmälähtöiseksi. Aluksi selvitettiin asiakasrajapinnan haastattelujen avulla kohderyhmän todelliset informaatiotarpeet ja millainen kohderyhmä on. Haastattelujen pohjalta voitiin nostaa esiin todellinen kommunikointiongelma, muodostaa kuvaus kohderyhmästä ja vastata kysymykseen miksi. Seuraavassa vaiheessa päätettiin sisällöstä, tehtiin strateginen suunnitelma saavuttaa työlle asetut tavoitteet ja valittiin työlle soveltuva kanava. Konseptisuunnittelun viimeisenä vaiheena laadittiin konsepti, jota kehitettiin tarinana synopsiksen, käsikirjoituksen ja visuaalisen suunnittelun keinoin. Toteutus tehtiin 2D- ja 3D-grafiikan ja animaation avulla.
Insinöörityönä syntyi visuaalinen esitys, jonka avulla voidaan välittää tietoa palveluista uusille ja olemassa oleville asiakkaille. 3D-mainoselokuva tekee palveluita tunnetuksi myös yrityksen sisällä.
Luova konseptisuunnittelu mahdollisti erilaisen tavan lähestyä alkuperäistä ajatusta kertoa tarkemmin tulostuspalvelusta asiakkaille. Alkuperäinen ajatus sai alkunsa yrityksen tarpeesta, mutta lukuisien suunnitteluvaiheiden jälkeen 3D-mainoselokuva vastaa kohderyhmän tarpeisiin. Työn jokaisessa vaiheessa, palveluiden osalta, konsultaatioapua antoivat asiantuntijat, mikä mahdollisti työn toteutuksen.
3D-mainoselokuvan ensimmäisellä versiolla testataan, toimiiko konsepti käytännössä ja välittyykö sisältö kohderyhmälle. Saatavan palautteen kautta nähdään, mihin suuntaan insinöörityössä luotua mainoselokuvaa, ja mahdollisia seuraavia mainoselokuvia, tulee kehittää.