Sähköauton induktiivinen lataaminen rekisteri-kilven läpi käyttäen Kostalin induktiivista laturia
Oksala, Aki (2015)
Oksala, Aki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127648
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty osana Metropolia Ammattikorkeakoulun ja TEKES:n induktiivi-sen latauksen kenttäkoeprojektia. Työssä oli tavoitteena tutkia sähköauton induktiivisen latauslaitteiston käyttöä, kerätä käyttäjäkokemuksia yhteistyökumppaneilta, pohtia latauslaitteiston hyödyllisyyttä.
Työssä käsitellään sähkömagneettista induktion historiaa, sähkömagneettista induktiota ja perusteita induktiiviselle lataamiselle.
Työssä on tutkittu induktiivisen latauslaitteiston hyötysuhdetta ja energiankulutusta käyttä-mällä tehoanalysaattoria. Tuloksia vertaillaan vastaavan tehoiseen langalliseen yksivaihelaturiin.
Työssä kerättiin myös maallikoilta ja yhteistyökumppaneilta käyttäjäkokemuksia ja pohdittiin langattoman latauslaitteiston käyttämistä jokapäiväisessä käytössä sähköauton lataamisessa.
Työn tulokset olivat odotetunkaltaiset, mutta käyttäjäkokemuksia kerättäessä ilmeni negatiivista asennoitumista sähköistä liikennettä kohtaan.
Työssä käsitellään sähkömagneettista induktion historiaa, sähkömagneettista induktiota ja perusteita induktiiviselle lataamiselle.
Työssä on tutkittu induktiivisen latauslaitteiston hyötysuhdetta ja energiankulutusta käyttä-mällä tehoanalysaattoria. Tuloksia vertaillaan vastaavan tehoiseen langalliseen yksivaihelaturiin.
Työssä kerättiin myös maallikoilta ja yhteistyökumppaneilta käyttäjäkokemuksia ja pohdittiin langattoman latauslaitteiston käyttämistä jokapäiväisessä käytössä sähköauton lataamisessa.
Työn tulokset olivat odotetunkaltaiset, mutta käyttäjäkokemuksia kerättäessä ilmeni negatiivista asennoitumista sähköistä liikennettä kohtaan.