Marknadsplanering och strategier inom företaget
Lundström, Christoffer (2015)
Lundström, Christoffer
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158217
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov behandlar marknadsplanering och strategier inom företaget och på marknaden. Arbetet tar upp olika pusselbitar som krävs för att göra marknadsplanering och olika strategier på marknaden. Syftet med lärdomsprovet är att ge en djupare och bredare synvinkel på marknadsplanering och olika strategier. Arbetet ska ge läsaren olika verktyg för att driva ett företag på marknaden. Teoridelen tar upp varför man skall marknadsplanera i ett företag och hur man följer upp marknadsplanen man har byggt. Den behandlar också olika strategier och taktiker på marknaden. Lärdomsprovets empiriska del behandlar en sammanfattning av resultatet från en kvalitativ undersökningsmetod utförd med intervjuer. Två intervjuer har gjorts med ett litet företag och ett medelstort företag. Resultatet visade att det finns skillnader på marknadsplanering i de olika storlekarna på företagen. Skillnader som finns är b.la. att det medelstora företaget planerar allting mera noggrant och har strategiska möten. Ett litet företag planerar mera efter behov. Planeringen sker aktivt, men de har inga strategimöten eller olika tillfällen när de sitter ner och planerar. This thesis deals with Marketing planning and strategies within the company and in the market. The work takes up different pieces of the puzzle needed to make market planning and different strategies in the market. The purpose of the project is to provide a deeper and broader perspective on market planning, and different strategies. The work will provide various tools to the reader on how to run a company. The theoretical part deals with why it is important to do market planning in a company and how to follow up the marketing plan you have built. It also deals with various strategies and tactics in the market. The Empirical part of the thesis includs a summary of the results of a qualitative research method conducted interviews. Two interviews were conducted with one small business and midsize companies. The results showed that there are enough differences in market planning in the various sizes of companies. Differences are, the medium-sized company plans everything more carefully and have strategic meetings. A small company is planning more when necessary. Planning is done actively but they have no strategy meetings or occasions when they sit down and plan.