Utformning av enkät : Case Wasaline
Svenlin, Josefin (2015)
Svenlin, Josefin
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158357
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att skapa en kundenkät på begäran av uppdragsgivaren Wasaline. Enkäten riktar sig till företagets konferensgäster och den ska söka svar på hur kunden upplevde konferensprodukten. Målet med detta lärdomsprov är att skapa en enkät som i framtiden kan användas vid kundnöjdhetsundersökningar. Lärdomsprovets teoretiska referensram grundas på teorier om konferenstjänster, kvantitativa undersökningsmetoder samt teorier om enkätutformning. Den empiriska delen av lärdomsprovet utgörs av beskrivning hur enkäten har framtagits samt en mindre pilotundersökning, d.v.s. en testundersökning som utfördes bland två av Wasalines konferenskunder. Resultaten av pilotundersökningen kan tolkas som att enkäten uppfyllde de krav som ställdes. Enkätens funktionalitet och förståbarhet upplevdes som hög eftersom respondenterna förstod alla frågor och uppskattade enkätens längd och layout. Respondenterna som deltog i pilotundersökningen var nöjda med, i stort sett, alla de tjänster som erbjöds ombord på M/S Wasa Express. Konferensen motsvarade deras förväntningar och de kan tänka sig att rekommendera Wasaline som konferensvärd. The aim of this thesis is to create a customer questionnaire on the behalf of Wasaline. The target group of the questionnaire is the conference customers of Wasaline and its main goal is to find out how the customers experienced the conference product. The aim with this thesis is also to create a questionnaire that can be used in customer satisfaction research in the future. The theoretical part of this thesis is based on theories of conference services, quantitative research methods and theories about questionnaire design. The empirical part of the thesis makes of a description of how the questionnaire has been designed and a small scale pilot research that was exercised among two of Wasalines conference customers.The result of the small scale pilot research shows that the requirements set on the questionnaire has been fulfilled. The questionnaire’s functionality and understandability was high since the respondents understood every question and appreciated the length of the questionnaire and the layout. The respondents that participated in the research was pleased with most of the services that were offered aboard M/S Wasa Express. The conference corresponded to the respondent’s expectations and they would recommend Wasaline as a conference host.