Sosiaalisen median markkinointiviestintästrategia sovellukselle Instagram : Case: Tapahtuma- ja juhlasuunnittelija Iris Poutanen
Järvinen, Suvi-Sisko (2015)
Järvinen, Suvi-Sisko
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168376
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle Iris Poutanen TMI, joka on toi-mintansa vuonna 2014 aloittanut tapahtuma- ja juhlasuunnitteluyritys Pirkanmaalla. Opinnäytetyön pääidea oli rakentaa markkinointiviestintästrategia sosiaalisen median sovellukselle Instagram. Tutkimusongelma oli selvittää, miten yritys pys-tyisi hyödyntämään viisaasti Instagramsovellusta markkinointikanavana. Opinnäytetyöprosessin aikana tehtiin kolme erilaista tutkimusta. Ensimmäisen tutkimuksen puitteissa haastateltiin Instagramin käyttäjiä. Tämän tutkimuksen mukaan kanava miellettiin rennoksi sosiaalisen median kanavaksi, jonne mainonta ei sovi. Toinen tutkimus toteutettiin benchmarkkaamalla erilaisia profiileja Instagramissa. Tämä tutkimus tuki selkeää strategisesti suunniteltua profiilia kanavalla, sekä tätä kautta päädyttiin lopulliseen ratkaisuun tulevan profiilin blogimaisesta vinkkiteemasta. Viimeinen tutkimus toteutettiin havainnoimalla profiilia ensimmäisen kuukauden ajan, jolloin tein itse päivitykset profiilissa. Tämä ensimmäinen kuukausi oli menestyksellinen. Näiden kolmen tutkimuksen avulla yritykselle rakennettiin vuoden mittainen markkinointiviestintästrategia kanavalle. Teoriaosuudet koskevat strategista markkinointia yleensä, markkinointiviestintästrategian rakentumista, sekä sosiaalista mediaa ja Instagramia.