Hotellien mainoskuvien todenmukaisuus
Mäkelä, Emma (2015)
Mäkelä, Emma
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178447
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla ovat omat kokemukset käsiteltävästä aiheesta. Tutkimusongelmassa kyse on siitä, kuinka paljon internetissä olevat mainoskuvat hotellihuoneista poikkeavat todellisuudessa. Toinen tutkittava asia koskee sitä, voidaanko hyvällä palvelulla kompensoida huonoja kokemuksia. Tutkimuksen tehtävänä on avata aihetta ja tuoda sille uudisarvoa, sillä kyseisestä aiheesta ei ole paljoa aiempaa tietoa. Teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnista, jonka alaotsikoissa tutustutaan visuaaliseen ja digitaaliseen markkinointiin. Toinen suuri kokonaisuus käsittelee kuluttajakäyttäytymistä ja siinä keskeisenä teemana on, mitkä asiat vaikuttavat ostopäätöksien syntyyn. Kolmas kokonaisuus teoreettisessa viitekehyksessä koostuu palvelusta ja sen laadusta. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat kuvien tarkoitus markkinoinnissa, digitaalisen maailman merkitys nykypäivänä, sekä ostopäätösprosessin eteneminen ja palvelun laadun vaikutus osana kokonaisuutta. Tutkimus on tehty laadullisena, eli kvalitatiivisena menetelmänä suorittamalla syvähaastatteluja, sekä yksi ryhmähaastattelu. Tutkimuksen keskeisinä havaintoina voidaan pitää internet-kuvien yleistä epätodenmukaisuutta. Havaintojen perusteella voidaan myös tulkita, kuinka tärkeässä asemassa hyvä asiakaspalvelu on. Tutkimuksen otanta on verrattain pieni, mutta näiden tulosten perusteella suuntaus on selkeästi havaittavissa.