Uuden auton varusteluprosessi ja sen kehittäminen
Hälinen, Juho (2015)
Hälinen, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178451
Tiivistelmä
Opinnäytetyön työn tarkoitus on kuvata uuden auton varusteluprosessi ja kehittää parannusehdotuksia uusien autojen varusteluprosessin tehostamiseksi Delta Auto Oy:n Espoon toimipisteessä. Varusteluprosessissa on havaittu olevan puutteita eri osa-alueissa, minkä takia prosessi ei ole tehokas kaikilta osin. Osatavoitteena on pohtia, miten lisävarusteiden myyntiä voidaan parantaa. Tarkoitus oli koota tietopaketti, jota voidaan käyttää lisävarustemyynnin tukena.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytetään prosessiteoriaa. Prosessiteoriaa käsitellään työssä esittämällä sen määritelmä, kuvataan prosessi, tarkastellaaan prosessin laatuun liit-tyviä asioita. Prosessin toimintojen kehittäminen voi tapahtua, kun prosessi on määritelty ja tavoitteet on asetettu. Uuden auton varusteluprosessi liittyy keskeisesti jälkimarkkinointiin, joten teoriaan liittyy asiakkuuden arvon muodostuminen ja sitä kautta yrityksen kannattavuus. Porterin arvoketjumalli kuvataan lyhyesti, jotta varusteluprosessi voidaan liittää osaksi yrityksen kokonaisprosessia.
Tutkimusosuus käsittää nykyisen uuden auton varusteluprosessin kuvaamisen ja siinä havaittujen puutteiden esiintuomisen. Varusteluprosessi kuvataan sarjana aktiviteetteja (toimintoja) lähtien tilauksesta ja päätyen auton luovuttamiseen asiakkaalle.
Kehittämisideat esitetään pohtimalla asiakassuhteen muodostumista ja sitä miten suhteen pysyvyydestä tulee huolehtia. Parannusehdotukset kuvataan varusteluprosessin vaiheiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja osa parannusehdostuksista on jo otettu käytäntöön. Myynti- ja huoltojärjestelmien välinen tietojen välitys on tarkoitus ottaa tuotantoon lähitulevaisuudessa.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytetään prosessiteoriaa. Prosessiteoriaa käsitellään työssä esittämällä sen määritelmä, kuvataan prosessi, tarkastellaaan prosessin laatuun liit-tyviä asioita. Prosessin toimintojen kehittäminen voi tapahtua, kun prosessi on määritelty ja tavoitteet on asetettu. Uuden auton varusteluprosessi liittyy keskeisesti jälkimarkkinointiin, joten teoriaan liittyy asiakkuuden arvon muodostuminen ja sitä kautta yrityksen kannattavuus. Porterin arvoketjumalli kuvataan lyhyesti, jotta varusteluprosessi voidaan liittää osaksi yrityksen kokonaisprosessia.
Tutkimusosuus käsittää nykyisen uuden auton varusteluprosessin kuvaamisen ja siinä havaittujen puutteiden esiintuomisen. Varusteluprosessi kuvataan sarjana aktiviteetteja (toimintoja) lähtien tilauksesta ja päätyen auton luovuttamiseen asiakkaalle.
Kehittämisideat esitetään pohtimalla asiakassuhteen muodostumista ja sitä miten suhteen pysyvyydestä tulee huolehtia. Parannusehdotukset kuvataan varusteluprosessin vaiheiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja osa parannusehdostuksista on jo otettu käytäntöön. Myynti- ja huoltojärjestelmien välinen tietojen välitys on tarkoitus ottaa tuotantoon lähitulevaisuudessa.