MARK5:n asiakaslupaus ja myynnin argumentaatio
Eskola, Lotte (2015)
Eskola, Lotte
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa kohdeyritykselle MARK5:n asiakaslupaus ja myynnin argumentaatio sekä esittää ehdotus asiakaslupauksen ja myynnin argumentaation tuottotavasta, jota kohdeyritys voisi hyödyntää muiden tuotteidensa tai palveluidensa asiakaslupausten ja myynnin argumentaatioiden rakentamisessa.
Opinnäytetyö aloitetaan esittelemällä kohdeyritys ja MARK5 sekä määrittelemällä liiketoimintaongelma ja työn tavoitteet. Opinnäytetyön ongelmana on, että kohdeyrityksellä ei ole konseptoituja myynnin työkaluja eikä tapaa tuottaa niitä. Kohdeyrityksellä ei myöskään ole MARK5:n kohdistettua asiakaslupausta tai myynnin argumentaatiota. Aiemmassa kappaleessa onkin mainittu tämän opinnäytetyön tavoite.
Ennen asiakaslupauksen ja myynnin argumentaation rakentamista tehtiin nykytila-analyysi, jossa tutkittiin kolmea aihetta: asiakastarvetta, MARK5:n kilpailijoita ja kohdeyrityksen nykyistä myyntipuhetta MARK5:stä. Luotettavaa nykytila-analyysia varten haastateltiin kohdeyrityksen myyntitiimiläisiä. Nykytila-analyysin jälkeen syvennyttiin asiakaslupausten ja myynnin argumentaatioiden rakentamisen parhaiden käytäntöjen maailmaan. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin Osterwalder et al. ’Customer value proposition design’ (2014) ja Andersson et al. ’Customer value proposition in business markets’ (2006) esittämiin parhaisiin käytäntöihin, joita käytetään pohjana asiakaslupauksen ja myynnin argumentaation rakentamiseen.
Rakentamisvaiheen tuloksena syntyy ehdotus MARK5:n asiakaslupaus ja myynnin argumentaatio, joka esitellään kohdeyrityksen edustajalle. Kohdeyrityksen edustajan on tarkoitus antaa palautetta ehdotuksesta. Palautteen myötä muokataan ehdotuksesta lopullinen MARK5:n asiakaslupaus ja myynnin argumentaatio, joka pureutuu kohdeyrityksen tarpeisiin. Opinnäytetyön alussa määriteltiin toinen tavoite, joka perustuu asiakaslupauksen ja myynnin argumentaation rakentamisprosessiin. Ehdotus asiakaslupauksen ja myynnin argumentaation tuottotavasta on itse koko opinnäytetyö, mutta kaikkien ymmärryksen helpottamiseksi luodaan kuva tuottotavasta, joka selittää rakentamisen askel askeleelta.
Opinnäytetyö aloitetaan esittelemällä kohdeyritys ja MARK5 sekä määrittelemällä liiketoimintaongelma ja työn tavoitteet. Opinnäytetyön ongelmana on, että kohdeyrityksellä ei ole konseptoituja myynnin työkaluja eikä tapaa tuottaa niitä. Kohdeyrityksellä ei myöskään ole MARK5:n kohdistettua asiakaslupausta tai myynnin argumentaatiota. Aiemmassa kappaleessa onkin mainittu tämän opinnäytetyön tavoite.
Ennen asiakaslupauksen ja myynnin argumentaation rakentamista tehtiin nykytila-analyysi, jossa tutkittiin kolmea aihetta: asiakastarvetta, MARK5:n kilpailijoita ja kohdeyrityksen nykyistä myyntipuhetta MARK5:stä. Luotettavaa nykytila-analyysia varten haastateltiin kohdeyrityksen myyntitiimiläisiä. Nykytila-analyysin jälkeen syvennyttiin asiakaslupausten ja myynnin argumentaatioiden rakentamisen parhaiden käytäntöjen maailmaan. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin Osterwalder et al. ’Customer value proposition design’ (2014) ja Andersson et al. ’Customer value proposition in business markets’ (2006) esittämiin parhaisiin käytäntöihin, joita käytetään pohjana asiakaslupauksen ja myynnin argumentaation rakentamiseen.
Rakentamisvaiheen tuloksena syntyy ehdotus MARK5:n asiakaslupaus ja myynnin argumentaatio, joka esitellään kohdeyrityksen edustajalle. Kohdeyrityksen edustajan on tarkoitus antaa palautetta ehdotuksesta. Palautteen myötä muokataan ehdotuksesta lopullinen MARK5:n asiakaslupaus ja myynnin argumentaatio, joka pureutuu kohdeyrityksen tarpeisiin. Opinnäytetyön alussa määriteltiin toinen tavoite, joka perustuu asiakaslupauksen ja myynnin argumentaation rakentamisprosessiin. Ehdotus asiakaslupauksen ja myynnin argumentaation tuottotavasta on itse koko opinnäytetyö, mutta kaikkien ymmärryksen helpottamiseksi luodaan kuva tuottotavasta, joka selittää rakentamisen askel askeleelta.