Videoblogin ansaintalogiikka kehonrakennuksessa ja fitneksessä
Hautamäki, Joonas (2015)
Hautamäki, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168412
Tiivistelmä
Insinöörityössä toteutettiin videoblogi omalle personal trainer -yritykselle ja tutkittiin, miten tehokkaasti sillä pystyy lisäämään yrityksen brändin näkyvyyttä ja markkinoimaan sen palveluita. Seurannassa käytettiin muun muassa videoblogin katselukertoja ja sen lisäämää liikennettä yrityksen verkkosivustolle ja blogiin.
Videoblogi koostui teemaltaan kahdesta erilaisesta videosta, jotka julkaistiin YouTube-videopalvelusivustolla. Lisäksi videoita markkinoitiin yrityksen blogissa, sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstalla. Videoblogin toimivuutta pystyi hyvin arvioimaan vertailemalla sen katselukertoja tavallisiin blogipäivityksiin ja katsomalla sen vaikutusta verkkosivuston kävijämäärään päivittäisellä ja kuukausittaisella tasolla.
Videoblogilla saavutettu näkyvyys jäi huomattavasti alle odotusten, eikä se tuonut odotettua lisäarvoa yritykselle pienen katsojamäärän vuoksi. Päinvastoin sen katselukerrat olivat keskimäärin paljon alhaisempia kuin tavallisten blogipäivitysten. Julkaistuista videoista tekijän omaa harjoitusvideota katsottiin selvästi enemmän kuin asiakkaalle ohjattua harjoitusta, minkä perusteella voi olettaa aiheella olleen suuri merkitys videoiden katselumäärissä.
Insinöörityössä toteutetun videoblogin alhaisista katselumääristä huolimatta videoblogeja on mahdollista käyttää tehokkaasti ansainta- ja markkinointivälineenä. Tämän on todistanut moni kehonrakennus- ja fitnessalalla toimiva yritys sekä lajien urheilijat, valmentajat ja harrastajatkin. Loppujen lopuksi kyse on vain katsojan mielenkiinnon herättämisestä tarpeeksi kiinnostavilla videoilla.
Videoblogi koostui teemaltaan kahdesta erilaisesta videosta, jotka julkaistiin YouTube-videopalvelusivustolla. Lisäksi videoita markkinoitiin yrityksen blogissa, sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstalla. Videoblogin toimivuutta pystyi hyvin arvioimaan vertailemalla sen katselukertoja tavallisiin blogipäivityksiin ja katsomalla sen vaikutusta verkkosivuston kävijämäärään päivittäisellä ja kuukausittaisella tasolla.
Videoblogilla saavutettu näkyvyys jäi huomattavasti alle odotusten, eikä se tuonut odotettua lisäarvoa yritykselle pienen katsojamäärän vuoksi. Päinvastoin sen katselukerrat olivat keskimäärin paljon alhaisempia kuin tavallisten blogipäivitysten. Julkaistuista videoista tekijän omaa harjoitusvideota katsottiin selvästi enemmän kuin asiakkaalle ohjattua harjoitusta, minkä perusteella voi olettaa aiheella olleen suuri merkitys videoiden katselumäärissä.
Insinöörityössä toteutetun videoblogin alhaisista katselumääristä huolimatta videoblogeja on mahdollista käyttää tehokkaasti ansainta- ja markkinointivälineenä. Tämän on todistanut moni kehonrakennus- ja fitnessalalla toimiva yritys sekä lajien urheilijat, valmentajat ja harrastajatkin. Loppujen lopuksi kyse on vain katsojan mielenkiinnon herättämisestä tarpeeksi kiinnostavilla videoilla.