Designing and Developing a Mobile Game
Latvala, Hemmo (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137981
Tiivistelmä
Insinöörityössä pyrittiin kehittämään ominaisuuksiltaan valmis mobiilipelin prototyyppi. Tavoitteena oli saada peli kehitettyä vaiheeseen, josta sen saisi vähällä työllä julkaisukelpoiseksi. Lopullinen peli tulee olemaan paljon suorituskykyisempi ja monipuolisempi.
Mobiilipelit eroavat konsoli- ja tietokonepeleistä monella tapaa. Matkapuhelin pelialustana tarjoaa uniikkeja mahdollisuuksia, mutta myös rajaa pois ratkaisumalleja, jotka toimivat moitteitta muilla alustoilla. Tämän takia kehittäjän täytyy tarvittaessa kyetä poikkeamaan tutuista käyttöliittymäkonventioista.
Pelin kehityksessä pyrittiin tarkastelemaan käytetyn pelinkehitysympäristön tarjoamia ominaisuuksia. Kehitysprosessi oli iteratiivinen ja sovelsi Lean Startup -metodologiaa, jotta peli saisi mahdollisimman paljon testausta ja palautetta alusta lähtien. Jokaisella iteraatiolla peliä pyrittiin saamaan helpommin lähestyttäväksi ja viihdyttävämmäksi pelaajalle.
Pelin laadun ja viihdearvon varmistamiseksi työssä painottuivat erityisesti käyttäjäpalaute ja iteratiivinen kehittäminen. Puolessa välissä kehitystä peli ei saanut hetkeen palautetta, ja tämä näkyi kehityksen laadussa. Loppua kohti käyttötestaamista jälleen hyödynnettiin, ja se sai aikaan erinomaisia lopputuloksia.
Insinöörityön tulos oli prototyyppi, joka innosti pelaajia pyrkimään ennätysten rikkomiseen ja antamaan ideoita pelin syventämiseen pienillä lisäominaisuuksilla. Prototyypin olennaiset pelimekaniikat voitiin todeta menestyneiksi, ja projektia aiotaan kehittää edelleen palautteen pohjalta.
Mobiilipelit eroavat konsoli- ja tietokonepeleistä monella tapaa. Matkapuhelin pelialustana tarjoaa uniikkeja mahdollisuuksia, mutta myös rajaa pois ratkaisumalleja, jotka toimivat moitteitta muilla alustoilla. Tämän takia kehittäjän täytyy tarvittaessa kyetä poikkeamaan tutuista käyttöliittymäkonventioista.
Pelin kehityksessä pyrittiin tarkastelemaan käytetyn pelinkehitysympäristön tarjoamia ominaisuuksia. Kehitysprosessi oli iteratiivinen ja sovelsi Lean Startup -metodologiaa, jotta peli saisi mahdollisimman paljon testausta ja palautetta alusta lähtien. Jokaisella iteraatiolla peliä pyrittiin saamaan helpommin lähestyttäväksi ja viihdyttävämmäksi pelaajalle.
Pelin laadun ja viihdearvon varmistamiseksi työssä painottuivat erityisesti käyttäjäpalaute ja iteratiivinen kehittäminen. Puolessa välissä kehitystä peli ei saanut hetkeen palautetta, ja tämä näkyi kehityksen laadussa. Loppua kohti käyttötestaamista jälleen hyödynnettiin, ja se sai aikaan erinomaisia lopputuloksia.
Insinöörityön tulos oli prototyyppi, joka innosti pelaajia pyrkimään ennätysten rikkomiseen ja antamaan ideoita pelin syventämiseen pienillä lisäominaisuuksilla. Prototyypin olennaiset pelimekaniikat voitiin todeta menestyneiksi, ja projektia aiotaan kehittää edelleen palautteen pohjalta.