Organisaation perehdytysvideo
Häkkinen, Toni (2015)
Häkkinen, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188578
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa perehdytysvideo suomalaiselle organisaatiolle. Työn tarkoituksena oli luoda uusi ja helposti lähestyttävä tapa perehdyttää uusia työntekijöitä organisaation eri toimialoille. Lisäksi tavoitteena oli luoda uutta monikielistä markkinointimateriaalia, joka kertoo monipuolisesti organisaation eri toimialoista ja luo positiivista mielikuvaa. Kyseessä oli Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden projekti yhteistyössä Espoon sivistystoimen kanssa, ja insinöörityön osuus oli vastata koko videoprojektin teknisestä toteutuksesta. Teknisen työryhmän muodostivat kaksi Metropolia Ammattikorkeakoulun mediatekniikan opiskelijaa.
Työssä perehdyttiin videotuotannon eri tuotantovaiheisiin: esituotantoon, kuvausvaiheeseen ja jälkituotantoon. Lisäksi vertailtiin pienen videotuotannon ja suuren videotuotannon eroja tuotantorakenteessa ja toimintaprosesseissa. Työssä havaittiin esituotannon olevan videotuotannon tärkein työnvaihe, joka ratkaisee tuotannon etenemisen sujuvuuden. Huono esityö tekee muista tuotantovaiheista työläämpiä ja pahimmillaan johtaa projektin myöhästymiseen. Hyvän esityön ansiosta muut tuotantovaiheet sujuvat aikataulun mukaisesti. Tehdyn esityön määrän huomattiin korreloivan yleisesti myös valmiin tuotteen laadun kanssa.
Insinöörityön tuloksena saatiin 10 minuuttia pitkä videotuote, joka mahdollistaa asiakkaalle uuden kanavan houkutella uusia työntekijöitä asiakkaan toimialoille. Videon monikielisyys mahdollistaa markkinoinnille myös entistä laajemman kohdeyleisön. Videotuotannon aikana tekninen työryhmä oppi paljon videotuotannon eri työvaiheista sekä projektinhallinnasta. Asiakas hyväksyi työn tuloksen, ja videotallenne luovutettiin asiakkaalle.
Työssä perehdyttiin videotuotannon eri tuotantovaiheisiin: esituotantoon, kuvausvaiheeseen ja jälkituotantoon. Lisäksi vertailtiin pienen videotuotannon ja suuren videotuotannon eroja tuotantorakenteessa ja toimintaprosesseissa. Työssä havaittiin esituotannon olevan videotuotannon tärkein työnvaihe, joka ratkaisee tuotannon etenemisen sujuvuuden. Huono esityö tekee muista tuotantovaiheista työläämpiä ja pahimmillaan johtaa projektin myöhästymiseen. Hyvän esityön ansiosta muut tuotantovaiheet sujuvat aikataulun mukaisesti. Tehdyn esityön määrän huomattiin korreloivan yleisesti myös valmiin tuotteen laadun kanssa.
Insinöörityön tuloksena saatiin 10 minuuttia pitkä videotuote, joka mahdollistaa asiakkaalle uuden kanavan houkutella uusia työntekijöitä asiakkaan toimialoille. Videon monikielisyys mahdollistaa markkinoinnille myös entistä laajemman kohdeyleisön. Videotuotannon aikana tekninen työryhmä oppi paljon videotuotannon eri työvaiheista sekä projektinhallinnasta. Asiakas hyväksyi työn tuloksen, ja videotallenne luovutettiin asiakkaalle.