Etähoito kotihoidossa - hankkeesta palveluksi
Tarvainen, Saana (2015)
Tarvainen, Saana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117236
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Vantaan kaupungin kotihoitoon etähoitopalvelun toimintamalli ja etsiä vaikuttavia tekijöitä, jotka huomioon ottamalla etähoito voidaan viedä onnistuneesti hankkeesta palveluksi. Työ on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla neljältä eri eurooppalaiselta kaupungilta ja Vantaan kotihoidon päälliköltä. Haastatteluilla saatiin kerättyä käytännön kokemusta etähoitohankkeista ja laaja kuvaus kotihoidon toimintaympäristöstä. Teoriapohja rakennettiin tukemaan haastatteluista kerättyä materiaalia etsimällä ja tutustumalla muihin toteutettuihin etähoitohankkeisiin ja keräämällä tietoa käyttäjäryhmien kokemuksista etähoidosta ja siihen liittyvistä hankkeista.
Opinnäytetyö nosti esille monia haasteita etähoitohankkeissa. Teknologia herättää molemmissa käyttäjäryhmissä, hoitohenkilökunnassa ja ikäihmisissä ennakkoluuloja ja epävarmuutta. Muutos toimintatavoissa vaatii paljon tukea ja aikaa. Johdon tuki on tärkeää. Hankkeisiin tulee resursoida heti alussa ja markkinointiin tulee panostaa. Hyvä liiketoimintasuunnitelma ja sen jatkuva päivittäminen on tärkeää.
Työ osoitti, kuinka vaikeaa on valita oikea toimintamalli etähoidolle. Siihen vaikuttavat käyttäjäryhmien tarpeiden lisäksi saatavilla olevan teknologian ominaisuudet ja palvelulle määritelty sisältö. Vantaalle järkevin malli lähteä toteuttamaan etähoitoa on keskitetty palvelumalli, jossa yksi yksikkö vastaa koko kaupungin alueen etähoitopalvelun toiminnasta ja sen asiakkaista. Palvelunsisältö on aluksi etähoitoon soveltuvien asiakaskäyntien korvaamista kuvapuhelulla, esimerkiksi lääkemuistutukset.
Opinnäytetyö nosti esille monia haasteita etähoitohankkeissa. Teknologia herättää molemmissa käyttäjäryhmissä, hoitohenkilökunnassa ja ikäihmisissä ennakkoluuloja ja epävarmuutta. Muutos toimintatavoissa vaatii paljon tukea ja aikaa. Johdon tuki on tärkeää. Hankkeisiin tulee resursoida heti alussa ja markkinointiin tulee panostaa. Hyvä liiketoimintasuunnitelma ja sen jatkuva päivittäminen on tärkeää.
Työ osoitti, kuinka vaikeaa on valita oikea toimintamalli etähoidolle. Siihen vaikuttavat käyttäjäryhmien tarpeiden lisäksi saatavilla olevan teknologian ominaisuudet ja palvelulle määritelty sisältö. Vantaalle järkevin malli lähteä toteuttamaan etähoitoa on keskitetty palvelumalli, jossa yksi yksikkö vastaa koko kaupungin alueen etähoitopalvelun toiminnasta ja sen asiakkaista. Palvelunsisältö on aluksi etähoitoon soveltuvien asiakaskäyntien korvaamista kuvapuhelulla, esimerkiksi lääkemuistutukset.