Materiaalilogistiikan parantaminen - kuljetuskärryn prototyyppi
Kärkelä, Ismo (2015)
Kärkelä, Ismo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127543
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tarkastellaan haasteita materiaalien siirtelyyn ja kuljettamiseen liittyen teknologiayrityksen tehdasympäristössä. Työssä toteutettiin prototyyppiratkaisu materiaalien kuljetuskärrystä. Työ tehtiin Palodex Group Oy:n toimeksiannosta helpottamaan ja ratkaisemaan ongelmia, joita materiaalien siirtelyyn tuotantolinjan ja varaston välillä liittyy. Insinöörityössä esitellään taustat, joiden pohjalta ongelmaa lähdettiin ratkomaan sekä esitellään ratkaisu vaiheineen.
Teoria aiheen takana tukeutuu Lean-filosofian mukaiseen jatkuvaan parantamiseen, joka oli suuri kimmoke myös tämän projektin toteutumisen kannalta. Projektissa parannettiin nykyistä tilannetta ja herätettiin uusia ajatuksia tukemaan jatkokehitystä. Työstä saatuja ideoita ja ratkaisuja on mahdollista hyödyntää myös muissa toimintaympäristöissä. Ergonomian tarkastelu on myös keskeisessä osassa, sillä aihe liittyy käyttäjän ja työvälineen yhteistoimintaan, jossa ihmisen ominaisuudet ja erityisvaateet tulee huomioida. Yhtenä tavoitteena oli tuottaa ratkaisu, joka parantaa käyttäjän ergonomiaa ja poistaa suurimpia yksittäisiä kuormitustekijöitä.
Prototyyppiratkaisussa päädyttiin rakentamaan kärry, joka oli mitoitukseltaan kompaktimpi verrattuna nykyiseen kärryyn. Koon pienentämisellä päästiin tilanteeseen, jossa kärry mahtui liikkumaan vaivatta käyttöympäristössään. Mukautuvien hyllyratkaisujen ansiosta kärryn kantopinta-ala onnistuttiin pitämään kuitenkin lähes samana, jolloin kuljetuskapasiteetista ei jouduttu tinkimään. Keskeinen oivallus prototyypissä oli myös pyörien nivelöinti ja sijoittelu, jonka ansiosta kärryn liikkuminen saatiin paremmalle tasolle niin ahtaassa paikassa kuin epätasaisella lattiallakin.
Testauksessa ei ilmennyt suurempia puutteita, joten prototyyppiä voidaan pitää onnistuneena. Käyttäjien puolelta palaute oli erittäin positiivista, ja ratkaisun koettiin tuovan helpotusta työnsuorittamiseen. Työssä saavutettujen tulosten perusteella vastaavanlaista ratkaisua voitaisiin hyödyntää myös muissa samankaltaisissa ympäristöissä. Kärry on erittäin jatkokehityskelpoinen, ja pienillä muutoksilla se tukee myös muita Palodexin kehitysprojekteja.
Teoria aiheen takana tukeutuu Lean-filosofian mukaiseen jatkuvaan parantamiseen, joka oli suuri kimmoke myös tämän projektin toteutumisen kannalta. Projektissa parannettiin nykyistä tilannetta ja herätettiin uusia ajatuksia tukemaan jatkokehitystä. Työstä saatuja ideoita ja ratkaisuja on mahdollista hyödyntää myös muissa toimintaympäristöissä. Ergonomian tarkastelu on myös keskeisessä osassa, sillä aihe liittyy käyttäjän ja työvälineen yhteistoimintaan, jossa ihmisen ominaisuudet ja erityisvaateet tulee huomioida. Yhtenä tavoitteena oli tuottaa ratkaisu, joka parantaa käyttäjän ergonomiaa ja poistaa suurimpia yksittäisiä kuormitustekijöitä.
Prototyyppiratkaisussa päädyttiin rakentamaan kärry, joka oli mitoitukseltaan kompaktimpi verrattuna nykyiseen kärryyn. Koon pienentämisellä päästiin tilanteeseen, jossa kärry mahtui liikkumaan vaivatta käyttöympäristössään. Mukautuvien hyllyratkaisujen ansiosta kärryn kantopinta-ala onnistuttiin pitämään kuitenkin lähes samana, jolloin kuljetuskapasiteetista ei jouduttu tinkimään. Keskeinen oivallus prototyypissä oli myös pyörien nivelöinti ja sijoittelu, jonka ansiosta kärryn liikkuminen saatiin paremmalle tasolle niin ahtaassa paikassa kuin epätasaisella lattiallakin.
Testauksessa ei ilmennyt suurempia puutteita, joten prototyyppiä voidaan pitää onnistuneena. Käyttäjien puolelta palaute oli erittäin positiivista, ja ratkaisun koettiin tuovan helpotusta työnsuorittamiseen. Työssä saavutettujen tulosten perusteella vastaavanlaista ratkaisua voitaisiin hyödyntää myös muissa samankaltaisissa ympäristöissä. Kärry on erittäin jatkokehityskelpoinen, ja pienillä muutoksilla se tukee myös muita Palodexin kehitysprojekteja.