Verkostotalouden vaikutus yritystoimintaan
Laitinen, Aila (2015)
Laitinen, Aila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188510
Tiivistelmä
Verkostotalous on aiheena ajankohtainen. Verkostotalouden tunnusmerkit kuten yritysten keskittyminen ydinosaamiseen, kovempi ja globaalimpi kilpailu ja teknologioiden kehitys on pakottanut yritykset tehostamaan toimintaansa. Tehostamista on tapahtunut esimerkiksi ulkoistamalla yrityksen toimintoja. Ydinosaamiseen keskittyminen on mahdollistanut uusien pitkälle erikoistuneiden palvelu- ja alihankintayritysten markkinoille tulon. Tärkeää on, että uusia yrityksiä perustetaan tyydyttämään ulkoistajien tarpeet ja uutta teknologiaa hyödynnetään täysimääräisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten espoolaiset uudehkot yritykset toimivat; ovatko ne verkottuneita, minkälaisia asioita verkottumisella tavoitellaan ja missä verkotutaan. Verkottumisen lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan myös sitä kuinka paljon espoolaiset yritykset toimivat internetissä. Käydäänkö internetissä kauppaa ja onko tuotteita pystytty digitalisoimaan. Onko internettalous todella täällä vai ei?
Viitekehyksenä opinnäytetyölle oli verkottuminen, verkostotalous ja internettalous.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelulomaketta, joka lähettiin valituille uudehkoille espoolaisille yrityksille.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että yritykset pääosin verkottuvat ja verkottuminen koetaan tärkeäksi. Verkottumisella haettiin tunnettavuutta markkinoilla ja sitä kautta uusia asiakkaita. Verkottumisella tavoiteltiin myös osaamisen kasvattamista, riskien pienentämistä ja joustavuuden lisäämistä antamalla töitä alihankintana toisille yrityksille.
Internet mahdollistaa sen, että hyvällä idealla on teknologioiden kehityksen myötä mahdollisuus kansainvälisiin markkinoihin jo heti yrityksen aloitusvaiheessa. Haastattelukyselyn perusteella internetiä käytettiin espoolaisissa yrityksissä hyväksi perinteissä mielessä tehokkaasti. Varsinaista uutta liiketoimintaa tai uusia internetiin perustuvia digitaalisia tuotteita löytyi vain yhdeltä kyselyyn vastanneelta yritykseltä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten espoolaiset uudehkot yritykset toimivat; ovatko ne verkottuneita, minkälaisia asioita verkottumisella tavoitellaan ja missä verkotutaan. Verkottumisen lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan myös sitä kuinka paljon espoolaiset yritykset toimivat internetissä. Käydäänkö internetissä kauppaa ja onko tuotteita pystytty digitalisoimaan. Onko internettalous todella täällä vai ei?
Viitekehyksenä opinnäytetyölle oli verkottuminen, verkostotalous ja internettalous.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelulomaketta, joka lähettiin valituille uudehkoille espoolaisille yrityksille.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että yritykset pääosin verkottuvat ja verkottuminen koetaan tärkeäksi. Verkottumisella haettiin tunnettavuutta markkinoilla ja sitä kautta uusia asiakkaita. Verkottumisella tavoiteltiin myös osaamisen kasvattamista, riskien pienentämistä ja joustavuuden lisäämistä antamalla töitä alihankintana toisille yrityksille.
Internet mahdollistaa sen, että hyvällä idealla on teknologioiden kehityksen myötä mahdollisuus kansainvälisiin markkinoihin jo heti yrityksen aloitusvaiheessa. Haastattelukyselyn perusteella internetiä käytettiin espoolaisissa yrityksissä hyväksi perinteissä mielessä tehokkaasti. Varsinaista uutta liiketoimintaa tai uusia internetiin perustuvia digitaalisia tuotteita löytyi vain yhdeltä kyselyyn vastanneelta yritykseltä.