A Branding and Marketing Plan for a Trade Union
Pihonen-Randla, Marjut (2015)
Pihonen-Randla, Marjut
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148117
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoitus oli määritellä brändäys- ja markkinointisuunnitelma ammattiliitolle. Tavoitteena oli lisätä näkyvyyttä luomalla yhtenäinen brändi ja määritellä markkinointisuunnitelma, joka on tavoitteen mukainen.
Projektin alussa asiakkaalla oli käytössä logo, verkkosivu ja Facebook-sivu, mutta tämä opinnäytetyö ja tutkimukset osoittivat, etteivät ne erillisinä osina yksin riitä yhdenmukaisen brändin rakentamiseen.
Insinöörityössä parannettiin ammattiliiton logoa, valittiin dokumentointia varten yhtenäinen kirjaintyyli, suunniteltiin käyntikortit, animaatio sekä videon tuottamista markkinointimateriaaliksi.
Opinnäytetyön osoitti, että saadakseen luotua yhdenmukaisen brändin ammattiliiton pitää hallita sitä jatkuvasti. Kustannustehokkain tapa saada lisää näkyvyyttä oli lisätä toimintaa verkkosivulla ja Facebook-sivulla. Hallituksen jäsenten osallistuminen brändäykseen on tärkeää. On myös tärkeää, että brändättyä materiaalia voidaan jakaa rekrytoitaessa uusia jäseniä.
Asiakas pystyi antamaan jonkin verran palautetta työn edistymisestä projektin aikana. Opinnäytetyön tavoitteet ja asiakkaan alussa asettamat tavoitteet täyttyivät ja suunnitelmat valmistuivat ajallaan. Suunnitelmat jäivät ammattiliitolle toteutettaviksi myöhemmässä vaiheessa.
Projektin alussa asiakkaalla oli käytössä logo, verkkosivu ja Facebook-sivu, mutta tämä opinnäytetyö ja tutkimukset osoittivat, etteivät ne erillisinä osina yksin riitä yhdenmukaisen brändin rakentamiseen.
Insinöörityössä parannettiin ammattiliiton logoa, valittiin dokumentointia varten yhtenäinen kirjaintyyli, suunniteltiin käyntikortit, animaatio sekä videon tuottamista markkinointimateriaaliksi.
Opinnäytetyön osoitti, että saadakseen luotua yhdenmukaisen brändin ammattiliiton pitää hallita sitä jatkuvasti. Kustannustehokkain tapa saada lisää näkyvyyttä oli lisätä toimintaa verkkosivulla ja Facebook-sivulla. Hallituksen jäsenten osallistuminen brändäykseen on tärkeää. On myös tärkeää, että brändättyä materiaalia voidaan jakaa rekrytoitaessa uusia jäseniä.
Asiakas pystyi antamaan jonkin verran palautetta työn edistymisestä projektin aikana. Opinnäytetyön tavoitteet ja asiakkaan alussa asettamat tavoitteet täyttyivät ja suunnitelmat valmistuivat ajallaan. Suunnitelmat jäivät ammattiliitolle toteutettaviksi myöhemmässä vaiheessa.