Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kolme Travis picking -sovitusta kitaralle

Aalto, Risto (2015)

 
Avaa tiedosto
Aalto_Risto.pdf (538.4Kt)
Lataukset: 


Aalto, Risto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148137
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli Travis picking -tyylisten kitarasovitusten tekeminen. Työni tarkoituksena oli esitellä kolme itse tehtyä Travis picking -sovitusta sekä tuoda esille, miten tyylinmukaisia sovituksia tehdään ja mitä haasteita sovittamisessa voi olla. Työtä varten valmistin ja äänitin sekä nuotinsin kolmesta eri kappaleesta kitarasovitukset Travis picking -tyyliin. Sovitettaviksi valitsin erilaisia musiikin tyylilajeja edustavat kappaleet, jotta käsiteltävän sovitustyylin monipuolisuus tulisi parhaiten esille.

Opinnäytetyössäni käsitellään Travis pickingia yhtenä työkaluna kitarasovitusten tekemiseen, joten tässä yhteydessä ei käsitellä sovitustyylin käyttöä esimerkiksi säestystarkoituksessa. Työssäni ei juurikaan käsitellä muita kitaransoitossa käytettäviä tekniikoita, joita usein käytetään yhdessä Travis picking -tekniikan kanssa.

Opinnäytetyössäni kerrotaan lyhyesti, mitä Travis picking on, sekä esitellään tyylin historia pähkinänkuoressa. Etsin lähdemateriaalia tietoperustaan muun muassa Internetistä, alaan liittyvästä kirjallisuudesta ja lehdistä sekä tyylilajia edustavilta keskeisiltä äänitteiltä.

Yksi Travis picking -tekniikan ominaispiirteistä on oikean käden peukalolla tuotettava vaihtobassorytmi. Travis picking -sovittamisen ensimmäinen työvaihe on kappaleen melodian ja sointujen opettelu. Tämän jälkeen valitaan sävellaji. Sävellajin lisäksi myös sormitusten ja asemien miettiminen on tärkeää sujuvan soitettavuuden kannalta. Sovitusprosessin loppupuolella lisätään melodian muuntelua, harmonian muuntelua esimerkiksi sointukadenssien ja korvaavien sointujen avulla, sävellajin vaihdoksia sekä erilaisia bassolinjoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste