The illusion of life : believable motion in animation
Brede, Anne-Kristin (2015)
Brede, Anne-Kristin
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158219
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskeinen tutkimuskysymys on: miten luoda animaatiohahmolle mahdollisimman elävää ja uskottavaa liikettä? Tutkin tässä opinnäytetyössä niitä keskeisiä osa-alueita, jotka synnyttävät elämän illuusion animaatioon. Näitä osa-alueita ovat: ajatus ja tunne liikkeen synnyttäjänä, ajoitus ja rytmi, liioittelu sekä hahmon suhde toisiin hahmoihin ja esineisiin.
Charles Chaplinin elokuvat ovat toimineet opinnäytetyöni keskeisenä innoittajana. Chaplin liikekieli hyödyntää kaikkia yllämainittuja elävän animaation keskeisiä osa-alueita. Opinnäytetyöni käytännönosio on kahden minuutin animaatio, joka perustuu Chaplinin elokuvan The Great Dictator kohtaukseen. Kohtauksessa Chaplinin luoma diktaattorihahmo tanssii ja leikittelee yksin suuressa huoneessa maapallon kanssa. Animaatiossani yritän jäljitellä Chaplinin koreografiaa ja liikkeitä mahdollisimman tarkasti.
Kirjalliseen osioon olen kirjannut kaikki ne keskeiset havainnot, joita animaatiota tehdessä tein liittyen hahmon uskottavaan liikkeeseen.
Keskeinen havaintoni on, että täysin realistinen liike, ei useinkaan näytä animaatiossa toimivalta. Todellisuus on välttämätön lähtökohta, mutta hyvä animaatio ylittää realismin, usein tämä tarkoittaa jonkinasteista liioittelua. Chaplin on liioittelun mestari, hänen liikkeensä ovat epärealistisia, mutta samalla uskottavia. Juuri tämä, tosielämän havaintoon perustuva, mutta rohkeasti liioitteleva liike, on inspiroivaa animoijalle.
Toinen tärkeä oivallus on sisäisten prosessien merkitys toiminnan synnyttäjänä ja ohjaajana. Ajatus ja tunne motivoivat kaikkea liikettä animaatiossa. Vaikka liikkeet olisivat motorisesti oikeaoppisia, lopputulos ei ole kiinnostava, jos animoija ei tiedä, mitä hänen hahmonsa ajattelee ja tuntee, toisin sanoen, mihin hänen hahmonsa pyrkii. Tunne ja ajatus synnyttävät liikkeelle erityisen laadun, intensiteetin ja rytmin.
Charles Chaplinin elokuvat ovat toimineet opinnäytetyöni keskeisenä innoittajana. Chaplin liikekieli hyödyntää kaikkia yllämainittuja elävän animaation keskeisiä osa-alueita. Opinnäytetyöni käytännönosio on kahden minuutin animaatio, joka perustuu Chaplinin elokuvan The Great Dictator kohtaukseen. Kohtauksessa Chaplinin luoma diktaattorihahmo tanssii ja leikittelee yksin suuressa huoneessa maapallon kanssa. Animaatiossani yritän jäljitellä Chaplinin koreografiaa ja liikkeitä mahdollisimman tarkasti.
Kirjalliseen osioon olen kirjannut kaikki ne keskeiset havainnot, joita animaatiota tehdessä tein liittyen hahmon uskottavaan liikkeeseen.
Keskeinen havaintoni on, että täysin realistinen liike, ei useinkaan näytä animaatiossa toimivalta. Todellisuus on välttämätön lähtökohta, mutta hyvä animaatio ylittää realismin, usein tämä tarkoittaa jonkinasteista liioittelua. Chaplin on liioittelun mestari, hänen liikkeensä ovat epärealistisia, mutta samalla uskottavia. Juuri tämä, tosielämän havaintoon perustuva, mutta rohkeasti liioitteleva liike, on inspiroivaa animoijalle.
Toinen tärkeä oivallus on sisäisten prosessien merkitys toiminnan synnyttäjänä ja ohjaajana. Ajatus ja tunne motivoivat kaikkea liikettä animaatiossa. Vaikka liikkeet olisivat motorisesti oikeaoppisia, lopputulos ei ole kiinnostava, jos animoija ei tiedä, mitä hänen hahmonsa ajattelee ja tuntee, toisin sanoen, mihin hänen hahmonsa pyrkii. Tunne ja ajatus synnyttävät liikkeelle erityisen laadun, intensiteetin ja rytmin.