Pelihahmon suunnittelu ja toteutus hoitopeliin : case CareMe
Koskiluoma, Anna-Saida (2015)
Lataukset:
Koskiluoma, Anna-Saida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158227
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esitellä sairaanhoitoalan opetuspelin hahmorakennukseen tarvittavia asioita aihealueen noviisille. Käsittelen aihetta CareMe-nimisen tietokonepeliprojektin pilotointivaiheen kautta, jossa aihe on rajautunut kyseisen projektin lainalaisuuksiin ja olosuhteisiin. CareMe on sairaanhoidon lehtorin, Jaana-Maija Koiviston, ideoima ja vetämä projekti, jota on kirjoitushetkellä kehitetty sovelletun elektroniikan tutkimus- ja kehitysyksikkö Electrian alaisuudessa.
Pohjustan ensin projektin taustoja sekä kartoitan millaisia terveydenalan opetuspelit ovat ja mihin CareMe niiden markkinoilla sijoittuu. Sivuan myös työssä viihdepelialan ja sairaanhoitoalan opetuspelin hahmokehityksen mahdollisia eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä ja arvioin näiden syitä.
Opinnäytetyön rajauksen kannalta työni keskittyy pääosin CareMen ensimmäiseen potilashahmoon. Se oli myös työni kannalta oleellisin käsiteltävä aihe, sillä pelissä kyseinen hahmo on 3D-grafiikan osalta pääasiallinen interaktion tuottaja. Käyn läpi hahmon pelillisen ja opettavan roolin ja perustelen hahmon ulkonäköön kohdistuvia ratkaisuja. Käsittelen hahmoanimaatioiden sairaanhoitoala- ja käyttäjälähtöistä suunnittelua ja toteutusta. Lopuksi pohdin tekemiäni virheitä ja kuinka hahmoa tulisi mahdollisesti kehittää eteenpäin.
Analysoin ja käsittelen aihetta työssä enemmän prosessina kuin teknisten ratkaisujen koosteena, minkä vuoksi olen jättänyt käsittelemättä esimerkiksi rigaamisvaiheet, teksturointitekniikat ja pelimoottorin ominaisuudet.
Pohjustan ensin projektin taustoja sekä kartoitan millaisia terveydenalan opetuspelit ovat ja mihin CareMe niiden markkinoilla sijoittuu. Sivuan myös työssä viihdepelialan ja sairaanhoitoalan opetuspelin hahmokehityksen mahdollisia eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä ja arvioin näiden syitä.
Opinnäytetyön rajauksen kannalta työni keskittyy pääosin CareMen ensimmäiseen potilashahmoon. Se oli myös työni kannalta oleellisin käsiteltävä aihe, sillä pelissä kyseinen hahmo on 3D-grafiikan osalta pääasiallinen interaktion tuottaja. Käyn läpi hahmon pelillisen ja opettavan roolin ja perustelen hahmon ulkonäköön kohdistuvia ratkaisuja. Käsittelen hahmoanimaatioiden sairaanhoitoala- ja käyttäjälähtöistä suunnittelua ja toteutusta. Lopuksi pohdin tekemiäni virheitä ja kuinka hahmoa tulisi mahdollisesti kehittää eteenpäin.
Analysoin ja käsittelen aihetta työssä enemmän prosessina kuin teknisten ratkaisujen koosteena, minkä vuoksi olen jättänyt käsittelemättä esimerkiksi rigaamisvaiheet, teksturointitekniikat ja pelimoottorin ominaisuudet.