Liikkeenkaappaus Kinectillä
Kumpulainen, Marie (2015)
Avaa tiedosto
Liikkeenkaappaustestauksia.mp4
Lataukset:
Kumpulainen, Marie
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua Microsoftin Kinect-kameraan ja sen soveltuvuuteen liikkeenkaappauksessa. Tulen tutustumaan muutamiin eri Kinectiä hyödyntäviin liikkeenkaappausohjelmistoihin ja vertailen niiden soveltuvuutta harrastelijakäyttöön. Tämän lisäksi kerron omakohtaisia kokemuksia Kinectillä liikkeenkaappaamisesta peliprojektissa.
Aluksi tulen perehtymään hieman perinteisimpiin liikkeenkaappausmenetelmiin, jonka jälkeen kerron Kinectistä ja kuinka sen liikkeenkaappaus eroaa perinteisimmistä menetelmistä. Tulen tämän jälkeen tutustumaan viiteen eri ohjelmistoon joiden avulla
Kinectiä voi käyttää liikkeenkaappauksessa: Brekel-ohjelmistoihin, Faceshiftiin, Fastmocappiin, NI mateen sekä iPi Motion Captureen. Tulen esittelemään ohjelmat ja
vertailemaan niitä keskenään saatujen tietojen perusteella.
Käytännön kokeilussa tutustun tarkemmin ilmaiseen Brekel Kinect -ohjelmaan ja sen avulla liikkeenkaappaamiseen. Kerron kuinka käytimme saamaamme liikkeenkaappausdataa peliprojektissa, johon osallistuin ollessani vaihdossa Hollannissa. Käytimme pelissä osiin hahmoanimaatioista Kinectillä ja ilmaisella Brekel Kinectillä kaapattua liikettä. Käyn läpi itse kuvausvaihetta sekä kuinka lopulta liitimme liikedatan 3ds Maxissa hahmolle ja omille rakentamillemme rigeille.
Lopuksi tulen pohtimaan kuinka hyvin onnistuimme hyödyntämään liikkeenkaappausdataa projektissamme, sekä oliko se kannattavampi vaihtoehto kuin käsin animoiminen. Tämän lisäksi pohdin Kinectin potentiaalia liikkeenkaappauksessa, ja tekniikan kilpailukykyä ammatillisiin menetelmiin.
Aluksi tulen perehtymään hieman perinteisimpiin liikkeenkaappausmenetelmiin, jonka jälkeen kerron Kinectistä ja kuinka sen liikkeenkaappaus eroaa perinteisimmistä menetelmistä. Tulen tämän jälkeen tutustumaan viiteen eri ohjelmistoon joiden avulla
Kinectiä voi käyttää liikkeenkaappauksessa: Brekel-ohjelmistoihin, Faceshiftiin, Fastmocappiin, NI mateen sekä iPi Motion Captureen. Tulen esittelemään ohjelmat ja
vertailemaan niitä keskenään saatujen tietojen perusteella.
Käytännön kokeilussa tutustun tarkemmin ilmaiseen Brekel Kinect -ohjelmaan ja sen avulla liikkeenkaappaamiseen. Kerron kuinka käytimme saamaamme liikkeenkaappausdataa peliprojektissa, johon osallistuin ollessani vaihdossa Hollannissa. Käytimme pelissä osiin hahmoanimaatioista Kinectillä ja ilmaisella Brekel Kinectillä kaapattua liikettä. Käyn läpi itse kuvausvaihetta sekä kuinka lopulta liitimme liikedatan 3ds Maxissa hahmolle ja omille rakentamillemme rigeille.
Lopuksi tulen pohtimaan kuinka hyvin onnistuimme hyödyntämään liikkeenkaappausdataa projektissamme, sekä oliko se kannattavampi vaihtoehto kuin käsin animoiminen. Tämän lisäksi pohdin Kinectin potentiaalia liikkeenkaappauksessa, ja tekniikan kilpailukykyä ammatillisiin menetelmiin.