Joukkorahoitus suomessa : onnistuneen kampanjan edellytykset
Tarpila, Ville (2015)
Tarpila, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158237
Tiivistelmä
Joukkorahoitus on lähivuosina suuren yleisön tietoisuuteen tiensä löytänyt rahoitusmuoto.
Joukkorahoituksessa on kyse idean, yrityksen, hankkeen tai muun kohteen rahoittamisesta
joukon avulla.
Tämän tutkielman tavoitteena on tarjota asiaan perehtymättömälle käsitys
joukkorahoituksesta, sen historiasta ja nykytilasta. Painopiste on Suomalaisessa
joukkorahoituksessa ja sen erityispiirteissä. Työn tarkoituksena on toimia muistilistana
kokeneellekkin joukkorahoittajalle ja kampanjoitsijalle.
Tutkielmassa esitetään kaikki joukkorahoituksen yleisimmät muodot ja käydään läpi
Suomalaista juridiikkaa esimerkkitapauksen avulla.
Työ keskittyy yhteen joukkorahoituskampanjaan, jonka taustajoukoissa toimin.
Joukkorahoituskampanja, johon tässä työssä perehdytään on Kosmos Festivaalin Vortex
Stagen visuaalisen sisällön rahoitus. Visuaalinen sisältö tässä tapauksessa tarkoittaa
tapahtumakoristeita ja 3d-visualisointeja.
Joukkorahoituskampanjasta on kerätty erilaista dataa liittyen työaikoihin ja tehtäviin, sekä
talouteen. Data-aineistoa on analysoity määrällisesti. Työni kautta olen löytänyt
elementtejä, jotka vaikuttavat merkittävästi kampanjan onnistumiseen.
Työn tuloksena voidaan sanoa, että joukkorahoitus on Suomessa uusi rahoitusmuoto,
jonka sääntely ja rajat ovat vasta muodostumassa. Tärkein tekijä onnistuneessa
kampanjassa on aktiivisuus. Toiseksi tärkeimpänä pidän vastikkeiden houkuttelevuutta ja
laajuutta.
Joukkorahoitusta harkitsevalle on laadittu onnistuneen kampanjan edellytykset muistilista.
Joukkorahoituksessa on kyse idean, yrityksen, hankkeen tai muun kohteen rahoittamisesta
joukon avulla.
Tämän tutkielman tavoitteena on tarjota asiaan perehtymättömälle käsitys
joukkorahoituksesta, sen historiasta ja nykytilasta. Painopiste on Suomalaisessa
joukkorahoituksessa ja sen erityispiirteissä. Työn tarkoituksena on toimia muistilistana
kokeneellekkin joukkorahoittajalle ja kampanjoitsijalle.
Tutkielmassa esitetään kaikki joukkorahoituksen yleisimmät muodot ja käydään läpi
Suomalaista juridiikkaa esimerkkitapauksen avulla.
Työ keskittyy yhteen joukkorahoituskampanjaan, jonka taustajoukoissa toimin.
Joukkorahoituskampanja, johon tässä työssä perehdytään on Kosmos Festivaalin Vortex
Stagen visuaalisen sisällön rahoitus. Visuaalinen sisältö tässä tapauksessa tarkoittaa
tapahtumakoristeita ja 3d-visualisointeja.
Joukkorahoituskampanjasta on kerätty erilaista dataa liittyen työaikoihin ja tehtäviin, sekä
talouteen. Data-aineistoa on analysoity määrällisesti. Työni kautta olen löytänyt
elementtejä, jotka vaikuttavat merkittävästi kampanjan onnistumiseen.
Työn tuloksena voidaan sanoa, että joukkorahoitus on Suomessa uusi rahoitusmuoto,
jonka sääntely ja rajat ovat vasta muodostumassa. Tärkein tekijä onnistuneessa
kampanjassa on aktiivisuus. Toiseksi tärkeimpänä pidän vastikkeiden houkuttelevuutta ja
laajuutta.
Joukkorahoitusta harkitsevalle on laadittu onnistuneen kampanjan edellytykset muistilista.