Jännittävän ihana esiintyminen
Luokkanen, Johanna (2015)
Luokkanen, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198886
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkii muusikon esiintymisjännitystä yleisesti, sen teorioita sekä eri tapoja tulla toimeen esiintymisjännityksen kanssa. Työn keskeisimpänä tavoitteena on koota ja esitellä esiin-tymisjännitystä lieventäviä tekijöitä ja harjoitteita, jotta liiallinen jännitys saataisiin poistettua, eivätkä jännitysoireet hallitsisi esiintymistä. Huomioin työssäni myös opettajan merkityksen suh-teessa esiintymisjännitykseen.
Kiinnostuin esiintymisjännityksestä oman jännittäjän taustani vuoksi. Koin jännittämisen kiellettynä ja negatiivisena tunteena, mikä luonnollisesti vain pahensi jännitystä. Aloin kuitenkin jo joitakin vuosia sitten tutkia omatoimisesti aihetta, ja löysin samalla muutamia olennaisia seikkoja, joilla sain jännitystäni helpotettua. Ammattiopintojeni edetessä esiintymisjännitys muotoutui siis myös opinnäytetyöni aiheeksi. Tulevana viulunsoitonopettajana myös opettajan rooli suhteessa esiintymisjännitykseen on tärkeä, ja vaatii mielestäni perehtymistä.
Työn tietoperustassa, eli toisessa ja kolmannessa luvussa, tutkin esiintymisjännitystä yleisesti sekä eri teorioita esiintymisjännityksen syistä. Varsinainen pääluku on luku neljä, jossa keskityn opinnäytetyöni keskeisimpään aiheeseen eli esiintymisjännitystä lieventäviin apukeinoihin, niin esiintyjän kuin opettajan lähtökohdista. Päälähteinä työssäni ovat Sibelius-Akatemian esiintymisvalmennuksen lehtori Päivi Arjaksen kirjat sekä viulutaiteilija Lajos Garamin oppaat viulunsoiton opetuksesta.
Viidennessä luvussa avaan omia kokemuksiani esiintymisjännityksestä. Pohdinnassa käsittelen työn tekovaihetta, tietoisuuden lisäämistä aiheesta sekä mahdollisia tutkimuksen kehittämismahdollisuuksia. Tämä työ on suunnattu kaikille jännityksen kanssa kamppaileville soittajille, mutta erityisesti musiikin harrastajille ja ammattiopiskelijoille. Toivon, että tämä työ voisi edesauttaa mahdollisimman monen soittajan matkaa kohti positiivista jännitystä ja nautinnollisia esiintymisiä.
Kiinnostuin esiintymisjännityksestä oman jännittäjän taustani vuoksi. Koin jännittämisen kiellettynä ja negatiivisena tunteena, mikä luonnollisesti vain pahensi jännitystä. Aloin kuitenkin jo joitakin vuosia sitten tutkia omatoimisesti aihetta, ja löysin samalla muutamia olennaisia seikkoja, joilla sain jännitystäni helpotettua. Ammattiopintojeni edetessä esiintymisjännitys muotoutui siis myös opinnäytetyöni aiheeksi. Tulevana viulunsoitonopettajana myös opettajan rooli suhteessa esiintymisjännitykseen on tärkeä, ja vaatii mielestäni perehtymistä.
Työn tietoperustassa, eli toisessa ja kolmannessa luvussa, tutkin esiintymisjännitystä yleisesti sekä eri teorioita esiintymisjännityksen syistä. Varsinainen pääluku on luku neljä, jossa keskityn opinnäytetyöni keskeisimpään aiheeseen eli esiintymisjännitystä lieventäviin apukeinoihin, niin esiintyjän kuin opettajan lähtökohdista. Päälähteinä työssäni ovat Sibelius-Akatemian esiintymisvalmennuksen lehtori Päivi Arjaksen kirjat sekä viulutaiteilija Lajos Garamin oppaat viulunsoiton opetuksesta.
Viidennessä luvussa avaan omia kokemuksiani esiintymisjännityksestä. Pohdinnassa käsittelen työn tekovaihetta, tietoisuuden lisäämistä aiheesta sekä mahdollisia tutkimuksen kehittämismahdollisuuksia. Tämä työ on suunnattu kaikille jännityksen kanssa kamppaileville soittajille, mutta erityisesti musiikin harrastajille ja ammattiopiskelijoille. Toivon, että tämä työ voisi edesauttaa mahdollisimman monen soittajan matkaa kohti positiivista jännitystä ja nautinnollisia esiintymisiä.