THE MARKET POTENTIAL OF SINO-FINLAND TRADING: EXPORTING FINNISH PORK TO HUBEI CHINA
Song, Xi (2015)
Song, Xi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209006
Tiivistelmä
Suomen nykytila hillitsee maataloustuotteiden vientiä. Siihen vaikuttavat tietyt poliittiset tekijät ja ylituotanto. Suomi, samoin kuin muut Euroopan maat kamppailevat nyt etsiäkseen uusia markkinoita vapauttaakseen ja kuluttaakseen tuotteita, joista on ylituotantoa. Kiina on näin ollen erittäin hyvä valinta sianlihan ja maitotuotteiden vientimaaksi Aasiassa. Sianliha on johtava tuoteryhmä, koska Kiinassa sianlihan kulutus on suurta. On tärkeää arvioida markkinoita ennen sianlihan vientiä, jotta voidaan välttää riskejä ja päättää liiketoimintastrategiasta. Tutkimuksen tulos tarjoaavertailukohdan Suomen pienille ja keskisuurille maatalousyrityksille, jotka haluavat aloittaa vientiliiketoiminnan. Tutkimusongelmana on selvittää mahdollisuuksia viedä sianlihaa Kiinaan ja keskustella siitä, miten päästä ja sopeutua Kiinan markkinoille, jossa on monimutkainen ja erilainen kulttuuri, liiketoimintaympäristö ja kuluttajien mieltymykset. Teoreettinen osa ensin selventää markkinoinnin ympäristöä, vaikuttavat tekijät ja mahdolliset menetelmät päästä markkinoille. Lisäksi kuvataan numeerisesti sianlihan viennin tilannetta ja kehitystä asiakkaiden sianlihan kulutuksen valossa.Empiirinen osa hyödyntää sekä laadullista (haastattelu) ettämäärällistä tutkimusmenetelmää (kysely), joiden avulla kerätään tarkempia tietoja kuluttajista ja markkinoista. Tutkimustulokset kuvasivat asiakkaiden ostomieltymyksiä ja ruokailutottumuksia sekä heidän näkemyksiääntuontisianlihasta ja hinnoittelusta: sianlihan kulutus on suurta ja sitä ostetaan toistuvasti; odotukset sianlihan laadusta ovat korkeat; Kiinassa on erittäin keskitetyt paikat ostaa lihavalmisteita; asiakkailla on selkeä tieto lihan hinnasta, jota he ostavat ja näkemyshyväksyttävästä hintatasostatuontisianlihalle; tuontisianlihaa voidaan myydä ravitsemusalan teollisuudelle. Tutkimuksen lopuksi esitellään johtopäätökset jajatkoehdotukset.