Pelillisen sovelluksen suunnittelu palvelumuotoilun keinoin
Kataja, Emma (2015)
Kataja, Emma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209007
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelumuotoilua ja pelillisyyttä yhtenä sen toteutusmuodoista. Työn tavoitteena on tutkia sitä, mitä palvelumuotoilu ja pelillisyys ovat ja miten palvelumuotoilu voi toimia yhtenä pelillisen sovelluksen suunnittelun keinoista. Lisäksi tavoitteena on tarjota konsepti, joka toimii perustana mobiilin pelisovelluksen mahdolliselle tulevalle toteutukselle. Ongelma, joka tässä opinnäytetyössä esiteltävällä konseptilla pyritään ratkaisemaan, on koulun uusille opiskelijoille järjestämien orientaatiopäivien tehottomuus opiskelijan oppimisen kannalta. Konseptin idea syntyi kirjoittajan omista kokemuksista niin uutena opiskelijana kuin vertaistutorinakin.
Opinnäytetyö koostuu palvelumuotoilun ja pelillisyyden esittelevästä teoriaosuudesta, toiminnallisen osuuden tueksi laaditusta kvantitatiivisesta tutkimuksesta ja toiminnallisesta osasta, eli pelillisen sovelluksen konseptista. Tutkimustapana on käytetty verkkokyselyä ja tutkimuksen kohteena ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun nykyiset ja entiset opiskelijat. Myös pelikonsepti on kohdennettu ensisijaisesti Metropolia Ammattikorkeakoulun uusille opiskelijoille, mutta on tarvittaessa sovellettavissa myös muihin ammattikorkeakouluihin tai esimerkiksi yliopistoihin. Teoriaosuus pohjaa alan kirjallisuuteen, tutkimuksiin sekä verkkolähteisiin. Työssä hyödynnetään myös tekijän omia kokemuksia ja havaintoja, jotka tukevat lähteitä.
Konseptin keskeisiä elementtejä ovat pervasiivisuus eli reaalimaailman ja digitaalisen ympäristön sekoittuminen, informaation jakaminen aloitusten kannalta olennaisesta epäolennaisimpaan ja aarteenmetsästyspelimäinen pisteiden kerääminen. Opiskelijat esimerkiksi käyvät fyysisissä tai virtuaalisissa tiloissa saaden pisteitä lukiessaan niihin sijoitetut QR-koodit. Tulevaisuudessa sovelluksen olisi tarkoitus korvata nykyinen oppimisen kannalta toimimaton auditoriossa istuminen.
Opinnäytetyö koostuu palvelumuotoilun ja pelillisyyden esittelevästä teoriaosuudesta, toiminnallisen osuuden tueksi laaditusta kvantitatiivisesta tutkimuksesta ja toiminnallisesta osasta, eli pelillisen sovelluksen konseptista. Tutkimustapana on käytetty verkkokyselyä ja tutkimuksen kohteena ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun nykyiset ja entiset opiskelijat. Myös pelikonsepti on kohdennettu ensisijaisesti Metropolia Ammattikorkeakoulun uusille opiskelijoille, mutta on tarvittaessa sovellettavissa myös muihin ammattikorkeakouluihin tai esimerkiksi yliopistoihin. Teoriaosuus pohjaa alan kirjallisuuteen, tutkimuksiin sekä verkkolähteisiin. Työssä hyödynnetään myös tekijän omia kokemuksia ja havaintoja, jotka tukevat lähteitä.
Konseptin keskeisiä elementtejä ovat pervasiivisuus eli reaalimaailman ja digitaalisen ympäristön sekoittuminen, informaation jakaminen aloitusten kannalta olennaisesta epäolennaisimpaan ja aarteenmetsästyspelimäinen pisteiden kerääminen. Opiskelijat esimerkiksi käyvät fyysisissä tai virtuaalisissa tiloissa saaden pisteitä lukiessaan niihin sijoitetut QR-koodit. Tulevaisuudessa sovelluksen olisi tarkoitus korvata nykyinen oppimisen kannalta toimimaton auditoriossa istuminen.