Sisäisen viestinnän kehittäminen ja nykyaikaistaminen lentoyhtiössä
Juutinen, Aino-Leena (2015)
Lataukset:
Juutinen, Aino-Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188517
Tiivistelmä
Lentoyhtiö on toimintaympäristönä poikkeuksellinen. Sisäisellä viestinnällä on ratkaiseva tehtävä tiedon jakamisessa ja henkilökunnan työhyvinvoinnissa. On tärkeää, että yhtiö tiedostaa eri henkilöstöryhmien viestinnälliset erityistarpeet. Flybe Finlandilla työskentelee sekä lentävän henkilökunnan lisäksi myös muita työntekijöitä esimerkiksi toimistolla ja huollossa. Yhtiöllä pitäisi olla keino tavoittaa jokainen työntekijä riippumatta heidän työnkuvastaan. Samalla myös esimiesten tulisi olla työntekijöiden tavoitettavissa yhtä helposti.
Tein sisäisen viestinnän kehittämishankkeen hyödyntäen havainnoivaa tutkimusmenetelmää. Tarkkailin eri henkilöstöryhmien työpäiviä tehden muistiinpanoja heidän sisäisistä viestintätarpeistaan. Tulosten pohjalta muodostin ehdotukseni yhtiön sisäisen viestinnän kehittämiseksi ja nykyaikaistamiseksi.
Mielestäni yhtiössä tulisi olla käytössä yksi interaktiivinen viestintäkanava, johon kaikki sisäistä viestintää koskeva keskustelu keskitettäisiin. Esimiesten ja johtoryhmän jäsenten tulisi ottaa osaa keskusteluihin. Havainnointieni perusteella suosittelen Yammer-nimisen sovelluksen lanseerausta yhtiön sisäisen viestinnän nykyaikaistamiseksi ja interaktiivisen viestinnän mahdollistamiseksi. Yammer on käyttöliittymältään ja toiminnaltaan samankaltainen kuin Facebook ja Twitter, mutta erona on, että vain yhtiön omat työntekijät pystyvät luomaan käyttäjätilin. Havainnointieni perusteella selvisi, että työntekijät keskustelevat yhtiön asioista joka tapauksessa, joten olisi järkevää, jos yhtiö tarjoaisi alustan, jossa esi-miehet voisivat olla keskusteluissa mukana.
Jotta sisäistä viestintää voidaan kehittää, yhtiön tulisi myös investoida riittäviin viestintäresursseihin. Täten voidaan varmistua myös siitä, että koko yhtiöllä – myös esimiehillä – on tarvitsemansa viestintätuki käytettävissä.
Tein sisäisen viestinnän kehittämishankkeen hyödyntäen havainnoivaa tutkimusmenetelmää. Tarkkailin eri henkilöstöryhmien työpäiviä tehden muistiinpanoja heidän sisäisistä viestintätarpeistaan. Tulosten pohjalta muodostin ehdotukseni yhtiön sisäisen viestinnän kehittämiseksi ja nykyaikaistamiseksi.
Mielestäni yhtiössä tulisi olla käytössä yksi interaktiivinen viestintäkanava, johon kaikki sisäistä viestintää koskeva keskustelu keskitettäisiin. Esimiesten ja johtoryhmän jäsenten tulisi ottaa osaa keskusteluihin. Havainnointieni perusteella suosittelen Yammer-nimisen sovelluksen lanseerausta yhtiön sisäisen viestinnän nykyaikaistamiseksi ja interaktiivisen viestinnän mahdollistamiseksi. Yammer on käyttöliittymältään ja toiminnaltaan samankaltainen kuin Facebook ja Twitter, mutta erona on, että vain yhtiön omat työntekijät pystyvät luomaan käyttäjätilin. Havainnointieni perusteella selvisi, että työntekijät keskustelevat yhtiön asioista joka tapauksessa, joten olisi järkevää, jos yhtiö tarjoaisi alustan, jossa esi-miehet voisivat olla keskusteluissa mukana.
Jotta sisäistä viestintää voidaan kehittää, yhtiön tulisi myös investoida riittäviin viestintäresursseihin. Täten voidaan varmistua myös siitä, että koko yhtiöllä – myös esimiehillä – on tarvitsemansa viestintätuki käytettävissä.