Tunteiden polku : taidepäiväkodissa toteutettu teema tunteista
Saari, Anna-Mari (2015)
Saari, Anna-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188703
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena on taideaineiden avulla toteuttaa teemaa tunteista. Tämä ”Tunteiden poluksi” nimetyn teeman toteutuksen tarkoituksena olisi tukea ja herättää lasten tietoisuutta ja ymmärrystä omista tunteista. Erilaisten tunnetilojen tarkasteleminen taideaineiden avulla voisi antaa lapsille mahdollisimman laajan näkökulman siitä miten eritavoin tunteita voi ilmaista ja tukea myös lapsen minäkuvan muodostumista. Tunteiden tarkasteleminen ryhmäopetuksen keinoin antaa lapselle mahdollisuuden käsitellä tunneilmaisuaan vuorovaikutuksessa yhdessä muiden kanssa. Teemaa toteutettiin musiikin, kuvallisen ilmaisun, sadutuksen ja draaman keinoin ja niitä yhdessä integroiden.
Tunnekasvatukseen pohjautuva teema on toteutettu taidepäiväkodissa ja siinä perehdytään 5-6-vuotiaiden lasten parissa toteutettuun osioon.
Opinnäytetyössä tutkitaan miten voi tukea varhaiskasvattajana ja taidekasvattajana lasta omien tunteiden ilmaisussa tunnekasvatuksen avulla ja miten omien tunteiden tiedostamisen avulla voidaan vaikuttaa lapsen minäkuvaan ja ryhmässä toimimiseen? Voiko ryhmäopetuksen avulla toteutettu teema tukea lasta omien tunteiden tiedostamisessa ja käsittelyssä? Minkälaisia havaintoja toteutettu teema tuo esille lasten ryhmätoiminnasta ja me-hengestä?
Lapsikohtaista kasvun tueksi tarvittavaa aineistoa saatiin tarkkailemalla ja dokumentoimalla tuokioilla käytyjä keskusteluja, lasten tapoja ilmaista itseään, taideaineiden parissa syntyneitä tuotoksia, lasten keskinäisiä vuorovaikutustaitoja ja lasten kykyä asettua toisen asemaan. Näiden tietojen pohjalta saimme kokonaiskuvaa lapsen itsetuntemuksesta, tunnetaidoista, empatiakyvystä ja luovuudesta ja siitä miten kasvattajana voisi heitä tukea.
Toivoisin tämän opinnäytetyön kannustavani myös muita varhaiskasvattajia ja taidekasvattajia toteuttamaan tunnekasvatusta. Haluan antaa oman opinnäytetyöni avulla esimerkin tunnekasvatuksen toteutuksesta.
Tunnekasvatukseen pohjautuva teema on toteutettu taidepäiväkodissa ja siinä perehdytään 5-6-vuotiaiden lasten parissa toteutettuun osioon.
Opinnäytetyössä tutkitaan miten voi tukea varhaiskasvattajana ja taidekasvattajana lasta omien tunteiden ilmaisussa tunnekasvatuksen avulla ja miten omien tunteiden tiedostamisen avulla voidaan vaikuttaa lapsen minäkuvaan ja ryhmässä toimimiseen? Voiko ryhmäopetuksen avulla toteutettu teema tukea lasta omien tunteiden tiedostamisessa ja käsittelyssä? Minkälaisia havaintoja toteutettu teema tuo esille lasten ryhmätoiminnasta ja me-hengestä?
Lapsikohtaista kasvun tueksi tarvittavaa aineistoa saatiin tarkkailemalla ja dokumentoimalla tuokioilla käytyjä keskusteluja, lasten tapoja ilmaista itseään, taideaineiden parissa syntyneitä tuotoksia, lasten keskinäisiä vuorovaikutustaitoja ja lasten kykyä asettua toisen asemaan. Näiden tietojen pohjalta saimme kokonaiskuvaa lapsen itsetuntemuksesta, tunnetaidoista, empatiakyvystä ja luovuudesta ja siitä miten kasvattajana voisi heitä tukea.
Toivoisin tämän opinnäytetyön kannustavani myös muita varhaiskasvattajia ja taidekasvattajia toteuttamaan tunnekasvatusta. Haluan antaa oman opinnäytetyöni avulla esimerkin tunnekasvatuksen toteutuksesta.