Terveyskasvatuspäivä Ruosniemen koulun 6.- luokkalaisille
Santanen, Riku; Vimpari, Saara (2015)
Santanen, Riku
Vimpari, Saara
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209118
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli terveyskasvatuspäivän järjestäminen Ruosniemen koulun 6.-luokkalaisille. Terveyskasvatuspäivä koostui kolmesta erilaisesta pisteestä, joissa käsiteltiin terveellisiä välipaloja, ruutuaikaa ja internetiä sekä unta ja lepoa. Pisteiden sisältö suunniteltiin Ruosniemen koululta saatujen toiveiden mukaisesti. Opinnäytetyön tavoitteina oli edistää nuorten tietämystä terveellisestä ruokavaliosta, etenkin terveellisistä välipaloista. Tämän lisäksi tavoitteena oli, että nuoret ymmärtävät liiallisen ruutuajan vaikutukset uneen ja jaksamiseen sekä tietävät kuinka internetissä liikutaan turvallisesti. Yksi pisteistämme käsitteli unta ja lepoa, sekä niiden puutteesta johtuvia haittoja. Tämän pisteen tavoitteena oli saada nuoret ymmärtämään riittävän unen tärkeyden.
Terveyskasvatuspäivää arvioitiin oppilailta ja opettajilta saadun suullisen palautteen perusteella. Niiden perusteella tapahtuma oli kokonaisuudessaan onnistunut ja opettajilta saadun palautteen mukaan myös hyödyllinen ja ajankohtainen. Oppilaiden aktiivisen keskusteluihin osallistumisen ja heiltä saadun suullisen palautteen perusteella opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin.
Nuorille olisi hyvä tarjota enemmänkin terveyteen liittyvää opetusta toiminnallisesti. Toiminnallinen opetus on monesti nuoria kiinnostavampaa ja uskomme, että näin asiat jäävät paremmin mieleen.
Terveyskasvatuspäivää arvioitiin oppilailta ja opettajilta saadun suullisen palautteen perusteella. Niiden perusteella tapahtuma oli kokonaisuudessaan onnistunut ja opettajilta saadun palautteen mukaan myös hyödyllinen ja ajankohtainen. Oppilaiden aktiivisen keskusteluihin osallistumisen ja heiltä saadun suullisen palautteen perusteella opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin.
Nuorille olisi hyvä tarjota enemmänkin terveyteen liittyvää opetusta toiminnallisesti. Toiminnallinen opetus on monesti nuoria kiinnostavampaa ja uskomme, että näin asiat jäävät paremmin mieleen.