Markkinoinnin suunnittelu : Sosiaalinen media osana iTapsan markkinointia
Karikoski, Antti-Pekka (2014)
Karikoski, Antti-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198969
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli analysoida älypuhelimien korjaus- ja kustomointipalvelu iTapsan yrityksen nykytilannetta sekä pohtia yrityksen markkinointia sosiaalisessa mediassa. Työ pyrki osoittamaan konkreettisia keinoja, joita yritys voisi hyödyntää sosiaalisessa mediassa käyttämässään markkinoinnissa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui lähtökohta-analyyseista (yritys-, markkinointi-, kilpaili- ja- ja ympäristöanalyysit), SWOT-analyysista (vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat) sekä AIDA-mallista. Näillä kartoitettiin yrityksen nykytilannetta.
Työn tavoitteena oli yrityksen nykytilanteen pohjalta tuottaa tietoa siitä, miten yritys voisi saada lisää tunnettuutta ja sitä kautta lisää myyntiä sosiaalisen median avulla. Sosiaalisen median kanavista käytettiin Facebookia, Instagramia ja Youtubea.
Johtopäätöksinä oli, että yrityksen on aktivoiduttava sosiaalisessa mediassa ja käytettävä sitä monipuolisemmin, jotta siitä olisi yritykselle hyötyä. Sosiaalisen median kanavat tulisi myös asettaa hierarkkisesti: Facebook toimisi pääasiallisena sosiaalisen median markkinointivälineenä ja Instagram sekä Youtube omina yksikköinään lisänä. Instagramin ja Youtuben ei saisi kuitenkaan antaa jäädä Facebookin varjoon.
Työn teoreettinen viitekehys koostui lähtökohta-analyyseista (yritys-, markkinointi-, kilpaili- ja- ja ympäristöanalyysit), SWOT-analyysista (vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat) sekä AIDA-mallista. Näillä kartoitettiin yrityksen nykytilannetta.
Työn tavoitteena oli yrityksen nykytilanteen pohjalta tuottaa tietoa siitä, miten yritys voisi saada lisää tunnettuutta ja sitä kautta lisää myyntiä sosiaalisen median avulla. Sosiaalisen median kanavista käytettiin Facebookia, Instagramia ja Youtubea.
Johtopäätöksinä oli, että yrityksen on aktivoiduttava sosiaalisessa mediassa ja käytettävä sitä monipuolisemmin, jotta siitä olisi yritykselle hyötyä. Sosiaalisen median kanavat tulisi myös asettaa hierarkkisesti: Facebook toimisi pääasiallisena sosiaalisen median markkinointivälineenä ja Instagram sekä Youtube omina yksikköinään lisänä. Instagramin ja Youtuben ei saisi kuitenkaan antaa jäädä Facebookin varjoon.