Opetiimi oppimisprosessin ohjaajana : Tiimiopettajuuden toteuttamisen ketterä Scrumban-malli Lapin ammattiopiston Kaupan tiimiläisille
Määttä, Sirpa (2015)
Määttä, Sirpa
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209221
Tiivistelmä
Ammatillisten perustutkintojen uudistus astuu voimaan 1.8.2015. Samalla koulutuksen järjestäjät siirtyvät aika- ja oppiainekeskeisyydestä osaamisperustaiseen oppijakeskeiseen työelämälähtöiseen ajattelutapaan. Työelämässä vaadittava osaaminen tulee saada ohjauksen ja arvioinnin lähtökohdaksi. Opettajan työ muuttuu opiskelijan oppimisen prosessin ohjaajaksi laajemmissa työtehtäväkokonaisuuksissa. Tämä tarkoittaa opettajien välisen yhteistyön tiivistymistä, tiimiopettajamaista toimintatapaa sekä yhteistoiminnallista ja yrittäjämäistä oppimista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tiimiopettajuuden toteuttamiseen toimintamallia helpottamaan Lapin ammattiopistossa niin opettajatiimin yhteistä suunnittelua ja ohjauksen toteuttamista kuin oppijan oppimisen prosessin näkyväksi tekemistä, konkreettista toiminnan mallia. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Tutkimusaineisto koostui teoriatiedosta ja kokemuksista tiimiopettajuuden toteuttamisesta, oppimismenetelmistä ja oppimisympäristöistä. Tutkimuksen tuloksena syntyi tiimiopettajuuden toteuttamisen ketterä Scrumban-malli, jossa oppijat nähdään aktiivisina toimijoina ja opettajat kumppaneina, jotka luovat oppimiselle erilaisia tilaisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tiimiopettajuuden toteuttamiseen toimintamallia helpottamaan Lapin ammattiopistossa niin opettajatiimin yhteistä suunnittelua ja ohjauksen toteuttamista kuin oppijan oppimisen prosessin näkyväksi tekemistä, konkreettista toiminnan mallia. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus. Tutkimusaineisto koostui teoriatiedosta ja kokemuksista tiimiopettajuuden toteuttamisesta, oppimismenetelmistä ja oppimisympäristöistä. Tutkimuksen tuloksena syntyi tiimiopettajuuden toteuttamisen ketterä Scrumban-malli, jossa oppijat nähdään aktiivisina toimijoina ja opettajat kumppaneina, jotka luovat oppimiselle erilaisia tilaisuuksia.