Artistibrändin sosiaalisen median preesens : elektroninen tanssimusiikki tapauksena Skrillex ja Diplo
Danford, Nicholas (2015)
Danford, Nicholas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137991
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on netnografinen tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää Los Angelesista käsin toimivien kahden artistin (Skrillex ja Diplo) artistibrändin sosiaalisen median preesens ja tutkia, miten se vaikuttaa kyseisten artistien menestymiseen. Työn tilaaja on toiminimi Nick King. Nick King tmi (artistinimeltään Nick K) on Suomessa toimiva elektroniseen sekä tummaan rytmimusiikkiin erikoistunut artisti, jonka tavoitteena on laajentaa toimintaansa Suomen rajojen ulkopuolelle.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan musiikkituotteen brändäystä erityisesti sosiaalisesta näkökulmasta. Tämän lisäksi mukana on opinnäytetyön tekijän omaa käytännön tietoa sekä hiljaista tietoa näiden musiikkityylien artisteista.
Aineistonkeruuvaiheessa tietyistä netnografiseen tutkimukseen sopivista artistien Facebook-sivujen julkaisuista otettujen kuvakaappausten perusteella arvioitiin ensin kummankin artistin faniprofiili. Tämän jälkeen kerättyä dataa tarkasteltiin brändin näkökulmasta. Lopuksi analyyttisen luokittelun sekä hermeneuttisen tulkinnan kautta kuvakaappauksista kerättiin tiettyjä teemoja ja avattiin tarkemmin artistien Facebook-sivujen fanien kommenttien merkityksiä.
Tulosten perusteella musiikillisen sekä visuaalisen puolen kombinaatio ja vahva sekä jatkuva artistitarina ovat tärkeitä artistin sosiaalisen median preesenssin menestyksen kannalta. Fanit haluavat ruokkia ideaaliminäänsä seuraamalla fanittamaansa artistia. Artistilla on eri keinoja tarjota tähän faneille ruokittavaa muun muassa artistipersoonansa, shokeeravan sisällön tai samaistumisen kautta. Jos artistin musiikillinen anti ei ole laadukasta ja kuluttajat eivät halua kuluttaa tarjottua musiikkia, on hyvin vaikea menestyä, vaikka kaikki muut osa-alueet olisivatkin kunnossa. Kummallakin tarkasteltavalla artistilla menestys on syntynyt suurilta osin heidän julkaisemansa musiikin kautta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan musiikkituotteen brändäystä erityisesti sosiaalisesta näkökulmasta. Tämän lisäksi mukana on opinnäytetyön tekijän omaa käytännön tietoa sekä hiljaista tietoa näiden musiikkityylien artisteista.
Aineistonkeruuvaiheessa tietyistä netnografiseen tutkimukseen sopivista artistien Facebook-sivujen julkaisuista otettujen kuvakaappausten perusteella arvioitiin ensin kummankin artistin faniprofiili. Tämän jälkeen kerättyä dataa tarkasteltiin brändin näkökulmasta. Lopuksi analyyttisen luokittelun sekä hermeneuttisen tulkinnan kautta kuvakaappauksista kerättiin tiettyjä teemoja ja avattiin tarkemmin artistien Facebook-sivujen fanien kommenttien merkityksiä.
Tulosten perusteella musiikillisen sekä visuaalisen puolen kombinaatio ja vahva sekä jatkuva artistitarina ovat tärkeitä artistin sosiaalisen median preesenssin menestyksen kannalta. Fanit haluavat ruokkia ideaaliminäänsä seuraamalla fanittamaansa artistia. Artistilla on eri keinoja tarjota tähän faneille ruokittavaa muun muassa artistipersoonansa, shokeeravan sisällön tai samaistumisen kautta. Jos artistin musiikillinen anti ei ole laadukasta ja kuluttajat eivät halua kuluttaa tarjottua musiikkia, on hyvin vaikea menestyä, vaikka kaikki muut osa-alueet olisivatkin kunnossa. Kummallakin tarkasteltavalla artistilla menestys on syntynyt suurilta osin heidän julkaisemansa musiikin kautta.