Miesten muodin verkkokauppakonsepti : case: FRENN Company Oy
Hautaniemi, Tapio (2015)
Hautaniemi, Tapio
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209019
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee miesten muodin verkkokaupan perustamista ja kehittämistä. Työ on tehty toimeksiantona vuoden 2013 syksyllä lanseeratulle suomalaisella miesten vaatemerkille Frenn Company Oy:lle. Opinnäytetyön aihe valikoitui toimeksiantajan toiveiden pohjalta sekä omasta mielenkiinnostani ja kokemuksestani aiheeseen. Työn tavoitteena on selvittää, millainen on kansainvälinen miesten muodin verkkokauppa ja miten alan muut toimijat ovat verkkokauppansa toteuttaneet.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus mikä koostuu teoriaosuudesta ja benchmarking-tutkimuksesta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Opinnäytetyöprosessi alkoi yhteistyöyrityksen tekemän kvalitatiivisen markkinatutkimuksen analysoimisella ja tästä saatujen tulosten benchmarking-tutkimuksella alan muihin toimijoihin. Benchmarking-tutkimuksen vertailuyrityksiksi valittiin toimeksiantajan pyynnöstä kolme tyylillisesti saman tyyppistä merkkiä yrityksen kanssa sekä tekijän ehdotuksesta yksi alan suuri yritys. Teoriaosuudessa käsitellään vaatetusalan verkkokaupan toimintaa ja toimintoja sekä syvennytään verkkokaupan palveluihin. Teoriaosuuteen on yhdistetty aiheittain benchmarking-tutkimuksen sekä empiirisien tutkimuksen analyysit. Analyyseistä muodostetaan laadulliset tutkimustulokset.
Tutkimuksessa ilmeni, että toimeksiantajan tulisi kiinnittää huomiota verkkokaupan yksinkertaisuuteen ja käytettävyyteen. Yrityksen kannattaa panostaa verkkokaupan palveluiden sekä asiakaspalvelun laadukkuuteen ja niiden kehittämiseen. Voimakkaimmin esille nousivat verkkokauppaan tuotettujen palveluiden määrä ja laatu. Erityisen tärkeänä pidettiin verkkokaupan tuotesivuille tuotettujen informaation ja palveluiden laatua sekä määrää.
Tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty yrityksen perustamaan verkkokauppaan ja sen jatkokehittämiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus mikä koostuu teoriaosuudesta ja benchmarking-tutkimuksesta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Opinnäytetyöprosessi alkoi yhteistyöyrityksen tekemän kvalitatiivisen markkinatutkimuksen analysoimisella ja tästä saatujen tulosten benchmarking-tutkimuksella alan muihin toimijoihin. Benchmarking-tutkimuksen vertailuyrityksiksi valittiin toimeksiantajan pyynnöstä kolme tyylillisesti saman tyyppistä merkkiä yrityksen kanssa sekä tekijän ehdotuksesta yksi alan suuri yritys. Teoriaosuudessa käsitellään vaatetusalan verkkokaupan toimintaa ja toimintoja sekä syvennytään verkkokaupan palveluihin. Teoriaosuuteen on yhdistetty aiheittain benchmarking-tutkimuksen sekä empiirisien tutkimuksen analyysit. Analyyseistä muodostetaan laadulliset tutkimustulokset.
Tutkimuksessa ilmeni, että toimeksiantajan tulisi kiinnittää huomiota verkkokaupan yksinkertaisuuteen ja käytettävyyteen. Yrityksen kannattaa panostaa verkkokaupan palveluiden sekä asiakaspalvelun laadukkuuteen ja niiden kehittämiseen. Voimakkaimmin esille nousivat verkkokauppaan tuotettujen palveluiden määrä ja laatu. Erityisen tärkeänä pidettiin verkkokaupan tuotesivuille tuotettujen informaation ja palveluiden laatua sekä määrää.
Tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty yrityksen perustamaan verkkokauppaan ja sen jatkokehittämiseen.