GNSS-kämmenmikron tiedonsiirrot ja tietotekniikan haasteet Turun Kiinteistöliikelaitoksella
Suna, Jussi (2015)
Suna, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219305
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli dokumentoida GNSS-kämmenmikron käyttöön liittyviä asioita Turun kaupungin organisaatiossa. Kämmenmikro oli hankittu organisaatiolle Turun kaupungin kiinteistöliikelaitoksen Kiinteistönmuodostus ja maastomittausyksikön toimesta. Kämmenmikron käytölle oli tavoitteena luoda toimintamalli, jossa Turun kaupungin työntekijät eri toimialoilta kykenisivät omatoimiseen työskentelyyn Kämmenmikrolla. Kaupungin työntekijän tulisi pystyä käyttämään kämmenmikroa ensisijaisesti paikkatiedon keruuseen ja navigointiin. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kenen tehtäviin tällaisten laitteiden hankinta voisi Turun kaupungin organisaatiossa sisältyä.
Insinöörityö suoritettiin haastattelemalla kaupungin työntekijöitä eri toimialoilta. Haastateltavat liittyivät eri tavoin Kämmenmikron käyttöön. Dokumentoinnin aikana eri toimialoilla toteutettiin kämmenmikron käyttöön liittyviä pilottiprojekteja. Pilottiprojektien avulla oli tarkoitus saada tietoa kämmenmikron käytöstä ja käytön vaatimista tiedonsiirroista käytännössä. Insinöörityön yhteydessä suoritettiin kysely, joka kohdistettiin henkilöille, joille kämmenmikron käyttömahdollisuutta oli markkinoitu. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan selville mahdollisia kämmenmikroon liittyviä haasteita oletetun käyttäjäkunnan näkökulmasta.
Insinöörityön aikana kämmenmikron käytölle sopivaa uutta toimivaa toimintamallia ei saatu luotua ja vietyä käytäntöön. Insinöörityön tuloksena kämmenmikron tiedonsiirtojen kohdalla päädyttiin CSV-muotoon ja 3D-Win-ohjelmiston käyttöön tiedonsiirroissa kämmenmikron omien ohjelmistojen ja paikkatieto-ohjelmistojen välillä.
Insinöörityössä tuli ilmi, että uuden toimintamallin tuominen Turun kaupungin kaltaiseen organisaatioon on haasteellista. Ihmisten sitoutumisen varmistamiseksi ei löytynyt riittäviä keinoja nykyisessä organisaatiorakenteessa. Tulevaisuudessa tämän kaltaisten laitteiden hankinta tulisi kuulua sellaiselle osapuolelle, joka laitetta tarvitsee ja pystyy sitouttamaan siten työntekijöitä laitteen käyttöön ja sen käytön tehokkaaseen koordinointiin.
Insinöörityö suoritettiin haastattelemalla kaupungin työntekijöitä eri toimialoilta. Haastateltavat liittyivät eri tavoin Kämmenmikron käyttöön. Dokumentoinnin aikana eri toimialoilla toteutettiin kämmenmikron käyttöön liittyviä pilottiprojekteja. Pilottiprojektien avulla oli tarkoitus saada tietoa kämmenmikron käytöstä ja käytön vaatimista tiedonsiirroista käytännössä. Insinöörityön yhteydessä suoritettiin kysely, joka kohdistettiin henkilöille, joille kämmenmikron käyttömahdollisuutta oli markkinoitu. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan selville mahdollisia kämmenmikroon liittyviä haasteita oletetun käyttäjäkunnan näkökulmasta.
Insinöörityön aikana kämmenmikron käytölle sopivaa uutta toimivaa toimintamallia ei saatu luotua ja vietyä käytäntöön. Insinöörityön tuloksena kämmenmikron tiedonsiirtojen kohdalla päädyttiin CSV-muotoon ja 3D-Win-ohjelmiston käyttöön tiedonsiirroissa kämmenmikron omien ohjelmistojen ja paikkatieto-ohjelmistojen välillä.
Insinöörityössä tuli ilmi, että uuden toimintamallin tuominen Turun kaupungin kaltaiseen organisaatioon on haasteellista. Ihmisten sitoutumisen varmistamiseksi ei löytynyt riittäviä keinoja nykyisessä organisaatiorakenteessa. Tulevaisuudessa tämän kaltaisten laitteiden hankinta tulisi kuulua sellaiselle osapuolelle, joka laitetta tarvitsee ja pystyy sitouttamaan siten työntekijöitä laitteen käyttöön ja sen käytön tehokkaaseen koordinointiin.