Customer centric approach as a strategic tool in the telecommunication industry : Case Vodafone Ghana
Anyen, Daniel (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Anyen, Daniel
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219288
Tiivistelmä
Nykyisellä kehittyneen teknologian aikakaudella perinteiset markkinoinnin tavat ovat katoamassa bisnesmaailmasta. Kuluttajien lisääntyneen voimaantumisen takia tieto- ja myyntimarkkinointia ei ole enää olemassa. Kuluttajilla on mahdollisuus löytää tietoa, välttää markkinointia ja jakaa mielipiteitään muiden kanssa. Asiakaskeskeinen markkinoinnin lähestymistapa asettaa asiakkaan kaiken ana-lysoinnin ja päätöksenteon keskelle sallien yritysten ymmärtää asiakkaiden moni-naista käytöstä ja mieltymyksiä. Luomalla suhteen asiakkaisiin tiedetään parem-min, mitä asiakkaat haluavat ja näin ollen heidän tarpeensa voidaan tyydyttää. Yritys tarvitsee hyvät suhteet heidän asiakkaisiinsa, jotta saadaan tärkeää tietoa segmentointiin. Asiakkuudenhallinta, joka sisältää asiakaskeskeisen lähestymista-van ja asiakastyytyväisyyden, ovat tämän opinnäytetyön pää-aiheet.Asiakkuudenhallinta on ihmisten, prosessin ja teknologian integroitu-minen kontekstissa asiakaskeskeisyys, monifunktionaalisuus, teknologiapai-noitteisuus ja yrityslaajuisuus. Tässä tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimus-menetelmää. Kvantitatiivinen tieto kerättiin asiakaskyselyiden kautta ja kvalitatii-vinen tieto Vodafonen Ghanan markkinointihallinnon edustajan henkilökohtaisella haastattelulla. Tulokset vahvistavat Vodafonen asiakaskeskeisen lähestymistavan, ja että ensimmäiseksi Vodafone kilpailee tarjottujen palveluiden arvon avulla. Opinnäytetyön tulokset myös vahvistavat, että hyvien interaktiivisten asiakassuhteiden ylläpito kasvattaa brändiä, kun käytetään asiakaskeskeistä markkinoinnin lähestymistapaa. Toinen saavutettu opinnäytetyön tavoite oli selvittää, kuinka tyytyväisiä Vodafone Ghanan asiakkaat olivat palveluihin, ja kuinka kuluttajat tulivat lojaaleiksi asiakaskeskeisen lähestymistavan avulla.