Writer’s Journey : kuinka sijoittaa Sankarin matka pakettiautoon, eli kuinka ei tehdä pitkää elokuvaa
Mäkinen, Santeri (2015)
Mäkinen, Santeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219327
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kansainvälisessä Four Corners workshopissa työstettyä pitkän elokuvan käsikirjoitusta (Deadlock) joka epäonnistui täydellisesti. Kyseinen käsikirjoitus muuttui alalla toimivan Tutorin ohjeistuksessa täysin eri elokuvaksi kuin mitä se oli workshopiin mentäessä. Siitä tuli suljetun paikan tarina, jossa Tutorin ehdotuksesta oli keskiössä Hero’s journey, käsikirjoituksen paradigma, joka ei varsinaisesti uppoa suljettuun paikkaan.
Työn tavoitteena on löytää vastaus siihen, pystyykö paradigman avulla pilatun käsikirjoituksen pelastamaan käyttämällä paradigmoja apunaan.
Opinnäytetyössä Deadlockia tutkitaan esimerkkitapauksena ja pyritään kaivamaan sieltä esiin tarina, joka toimisi. Paradigmoina käytetään Hero’s journeytä, Beat sheetiä ja The Sequence approachia. Näiden lisäksi tutkitaan ajatusmalli Vertical & Lateral thinkingiä. Työssä perehdytään käytännössä myös siihen, kuinka huonosta ideasta pystytään paradigmojen avulla muokkaamaan toimiva idea, ja pohditaan mitkä ovat kyseisten paradigmojen vahvuudet ja heikkoudet. Työssä myös pohditaan idean syntymistä ja sitä, missä vaiheessa paradigmoja käyttää, jos käyttää lainkaan. Lisäksi työssä kerrotaan omakohtaisin esimerkein, mitä seuraa siitä, kun dramaturgi tekee täysin eri elokuvaa kuin käsikirjoittaja.
Johtopäätöksenä päädytään, siihen että paradigmoja soveltaen ja Vertical & Lateral thinkingiä niihin käyttäen on helposti löydettävissä uusi tarina, jonka takana voi seistä. Lisäksi todetaan, että suurin ongelma ei missään vaiheessa ollut väärän paradigman käyttö. Suurin ongelma oli se, että tarina, jota workshopissa olisi haluttu työstää, heitettiin roskiin. Tilalle kehitetty tarina oli tästä syystä tuomittu epäonnistumaan.
Työn tavoitteena on löytää vastaus siihen, pystyykö paradigman avulla pilatun käsikirjoituksen pelastamaan käyttämällä paradigmoja apunaan.
Opinnäytetyössä Deadlockia tutkitaan esimerkkitapauksena ja pyritään kaivamaan sieltä esiin tarina, joka toimisi. Paradigmoina käytetään Hero’s journeytä, Beat sheetiä ja The Sequence approachia. Näiden lisäksi tutkitaan ajatusmalli Vertical & Lateral thinkingiä. Työssä perehdytään käytännössä myös siihen, kuinka huonosta ideasta pystytään paradigmojen avulla muokkaamaan toimiva idea, ja pohditaan mitkä ovat kyseisten paradigmojen vahvuudet ja heikkoudet. Työssä myös pohditaan idean syntymistä ja sitä, missä vaiheessa paradigmoja käyttää, jos käyttää lainkaan. Lisäksi työssä kerrotaan omakohtaisin esimerkein, mitä seuraa siitä, kun dramaturgi tekee täysin eri elokuvaa kuin käsikirjoittaja.
Johtopäätöksenä päädytään, siihen että paradigmoja soveltaen ja Vertical & Lateral thinkingiä niihin käyttäen on helposti löydettävissä uusi tarina, jonka takana voi seistä. Lisäksi todetaan, että suurin ongelma ei missään vaiheessa ollut väärän paradigman käyttö. Suurin ongelma oli se, että tarina, jota workshopissa olisi haluttu työstää, heitettiin roskiin. Tilalle kehitetty tarina oli tästä syystä tuomittu epäonnistumaan.