Lapsivalintaprosessin muutoksen vaikutukset henkilökunnan ja asiakkaiden kokemana Espoon suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa
Kavakko-Lehtinen, Vilma (2015)
Kavakko-Lehtinen, Vilma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209260
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on kerätä tietoa Espoon suomenkielisen varhaiskasvatuksen päivähoitopaikan hakemiseen liittyvän lapsivalintaprosessin ja palveluohjauksen muutoksesta sekä sen vaikutuksista osana palvelun kehittämistä. Tutkimusasetelma muodostuu tutkittava ilmiön tarkastelusta kahtena eri ajankohtana, ennen keskitettyä palvelun muutosta ja muutoksen jälkeen. Työssä tarkastellaan palvelun lähtötilannetta sekä miten muutokselle asetetut tavoitteet toteutuivat ja missä muutoksen välittömät vaikutukset ilmenevät henkilökunnan ja asiakkaiden kokemana.
Opinnäytetyö on laadullinen aineistolähtöinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä olivat kyselytutkimus ja fokusryhmähaastattelu. Kyselytutkimuksen aineisto analysoitiin tilastollisella analyysillä, avoimet kysymykset sekä fokusryhmähaastattelu analysoitiin sisällöllisellä aineiston analyysillä.
Lapsivalintaprosessin lähtötilannetta kartoittavan tuloksista ilmeni, että kehittämiskohteita olivat asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu, tiedonsaanti ja palveluohjauksen laatu. Lapsivalintaprosessia ei myöskään koettu täysin tarkoituksenmukaiseksi eikä sen koettu palvelevan asiakkaiden tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.
Keskitetylle lapsivalintaprosessille asetetut tavoitteet näyttävät tulosten perusteella toteutuneen muutoksen jälkeen hyvin. Palveluohjaustiimin myötä vastuu lapsivalinnoista ja palveluohjauksesta selkeytyi merkittävästi. Asiakkaita pystytään nykytilanteessa palvelemaan tasavertaisesti ja palveluohjauksen laatu on parantunut. Asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen muodostavat perustan palveluohjaajan ja asiakkaan väliselle yhteistyölle. Saavutettujen tavoitteiden lisäksi muutoksella muitakin oli positiivisia vaikutuksia, joita ei oltu kirjattu muutoksen tavoitteisiin.
Jatkotutkimusehdotuksiksi nousivat muutoksen vaikutusten selvittäminen toteuttamalla tutkimus myöhemmin uudelleen. Palveluohjauksen kehittämiseksi sähköisten palveluiden ja tiedottamisen tärkeys nousivat merkityksellisiksi.
Opinnäytetyö on laadullinen aineistolähtöinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä olivat kyselytutkimus ja fokusryhmähaastattelu. Kyselytutkimuksen aineisto analysoitiin tilastollisella analyysillä, avoimet kysymykset sekä fokusryhmähaastattelu analysoitiin sisällöllisellä aineiston analyysillä.
Lapsivalintaprosessin lähtötilannetta kartoittavan tuloksista ilmeni, että kehittämiskohteita olivat asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu, tiedonsaanti ja palveluohjauksen laatu. Lapsivalintaprosessia ei myöskään koettu täysin tarkoituksenmukaiseksi eikä sen koettu palvelevan asiakkaiden tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.
Keskitetylle lapsivalintaprosessille asetetut tavoitteet näyttävät tulosten perusteella toteutuneen muutoksen jälkeen hyvin. Palveluohjaustiimin myötä vastuu lapsivalinnoista ja palveluohjauksesta selkeytyi merkittävästi. Asiakkaita pystytään nykytilanteessa palvelemaan tasavertaisesti ja palveluohjauksen laatu on parantunut. Asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen muodostavat perustan palveluohjaajan ja asiakkaan väliselle yhteistyölle. Saavutettujen tavoitteiden lisäksi muutoksella muitakin oli positiivisia vaikutuksia, joita ei oltu kirjattu muutoksen tavoitteisiin.
Jatkotutkimusehdotuksiksi nousivat muutoksen vaikutusten selvittäminen toteuttamalla tutkimus myöhemmin uudelleen. Palveluohjauksen kehittämiseksi sähköisten palveluiden ja tiedottamisen tärkeys nousivat merkityksellisiksi.