Servitörens uppfattning om självkänsla
Ingves, Cecilia (2015)
Ingves, Cecilia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219377
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är en undersökning som handlar om servitörens uppfattning om självkänsla. Lärdomsprovet beskriver vad som skiljer sig åt bland servitörer som servicegivare med beaktande av deras ålder, utbildning och branscherfarenhet. Arbetet beskriver även hur självkänsla påverkar servitören i hennes arbete och på vilket sätt. I den teoretiska delen tar jag upp vem servitören är och hur en servitör ska vara. Jag tar också upp händelser i servitörens arbete som kan påverka servitörens självkänsla, till exempel kritik och konflikthantering. Slutligen tar jag upp teori gällande självkänsla och personlig utveckling. Jag har använt mig av den kvalitativa undersökningsmetoden och genomförde den med hjälp av djupintervjuer. Jag har intervjuat sju servitörer i åldern 19-58 år, alla med minst två års erfarenhet inom branschen och med olika slags utbildning. I undersökningen kom det fram att det var viktigt för servitörerna att ha en bra självkänsla i deras arbete. Det kom fram att kunder kunde påverka servitörens självkänsla. I takt med att självkänslan påverkades av en kund kände sig servitö-ren osäker på sig själv i sitt arbete vilket följde med henne i resten av arbetet. Undersökningen visade också att feedback från chefer och ledning var bristande och att ordnande av fortbildning och utbildning ökar servitörens självkänsla. This thesis is a survey about waiters’ and their opinion about their own self-esteem. The main point with this study is to find answers about what the difference is between waiters and their way to serve, when taking their age, education and work experience in consideration. I would also want to know about how self-esteem may affect their work and if so in what way. The study is qualitative; it was conducted through unstructured interviews. I have been interviewing seven waiters in the age between 19 and 58. The waiters have at least two years’ experience in the field and all with different kinds of education. The study suggests that it is important for the waiters to have a good self-esteem in their work. It also says that customers affected how their self-esteem could change. When the self-esteem was changed because of a customer the waiter felt insecure about her own behaviour in her work which followed her through her whole shift. The survey also shows that there is lack of feedback from managers and the board. The waiters’ opinion was that education and training enhance their self-esteem.